avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn eller registrer en ny bruker

for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

erl
CONTRIBUTOR *

Skattepliktig forsikring eier aksjeselskap

av erl

Hei

Saken gjelder et aksjeselskap der eier har utført arbeid for selskapet, men ikke som ansatt (det er altså ikke tatt ut lønn som skal utbetales). Vi har dog måttet tegne lovpålagt yrkesskadeforsikring for vedkommende for den perioden arbeidet har vært utført (ca. 20%). Forsikringen hadde tydeligvis en liten utvidet dekning som har medført at vi må innberette dette nå i desember. (Det er altså ikke innberettet per måned, da vi ikke var klar over denne utvidede delen)

Slik jeg forstår det blir fremgangsmåten at jeg legger denne personen inn som frilanser og det må opprettes en lønnsslipp med lønnsart andre naturalytelser (skattepliktig del).

Beløpet vi har fått oppgitt fra forsikringsselskapet er 19 pr årsverk. Da vedkommende har vært i 20% i 4 måneder, skulle vel regnestykket bli 19 * 0,20 * 4/12. Blir det riktig å rapportere inn den svimlende summen á 1,27 kroner?

Må det spesifiseres i kommentarfeltet på lønnsslippen noe mer om den aktuelle ytelsen?

1 SVAR 1
Godkjent løsning
Jørn Karlsen
VISMA

av Jørn Karlsen (Oppdatert ‎23-12-2020 17:39 av Jørn Karlsen VISMA )

Hei

Du oppretter denne personen som en Frilanser, startdato ville jeg brukt 01.12.2020

Så legger du inn lønnsart for Skattepliktig forsikring med totalbeløpet i 2020.

Du trenger ikke spesifisere noe mer.

Så må du sende a-melding for desember på nytt, om den allerede er sendt inn.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen