avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn eller registrer en ny bruker

for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

birgithlorentsen
CONTRIBUTOR *

Skattepliktig personforsikring for 2020 - Innrapportering.

av birgithlorentsen

Hei.

Jeg har fått tilsendt en årlig oversikt over fordeling av forsikringer pr. ansatt som er skattepliktig fra IF og lurer nå på hvordan håndtere dette.  Vi har bla to ansatte som sluttet og gikk over som partnere i vårt DA ila året. Disse vil vi få negativ lønn da de ikke er arbeidstakere hos oss lenger. Videre så lurte jeg på evt lønnsarter som skal benyttes. De samlede beløpene pr. person inneholder bla Ulykkesforsikring, personalforsikring og reiseforsikring. Ser fram til å høre fra dere da dette er første gang jeg skal gjøre dette.

Mvh Birgith

3 SVAR 3
Godkjent løsning
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

I utgangspunktet etter reglene skal de ansatte av slik fordel hver måned. Du tar premien fra i fjor og innberettes dette hver måned.

Så justerer du ved årsskifte slik at premien stemmer med året.

Da betaler de ansatte skatt av dette hver måned, og firma betaler Arbeidsgiveravgift hver måned slik reglene er.

Hvis det er slik at du ikke har innberettet forsikring eller goder, så må det gjøres på a-melding og senest for desember måned.

Disse lønnsartene er i Payroll for innberetning av forsikring:

• 14100 Livsforsikring (gruppeliv)
  • 14150 Livrenteforsikring
  • 14200 Ulykkesforsikring (skattepliktig del) 
    14250 Helseforsikring (behandlingsforsikring)

Når det gjelder ansatte som har sluttet og får negativ lønn, så må du korrigere skatten til kr. 0,- da du ikke har noe beløp å trekke skatt av. Dette kan medføre at de ansatte får restskatt.

Da bruker du lønnsart 900290 - Manuell korrigering, negativ lønn

Ved å innberette forsikringer 1/12 hver måned, så betaler alle ansatte forsikring hver måned. og de som har sluttet slipper du å overstyre skatt. Så vil anbefale deg å legge inn dette som faste transaksjoner på hver ansatt fra 01.01.2021.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen

birgithlorentsen
CONTRIBUTOR *

av birgithlorentsen

Takk for god tilbakemelding.

Mvh Birgith

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Bare hyggelig.

Lykke til.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen