Mine områder
Hjelp
AAATTT
CONTRIBUTOR **

Skjema RF-1084 avskriving av bil

av AAATTT

På skjema for avskriving av bil fyller jeg inn innkjøpspris (302 000 kr), og  beløpet som er avskrevet i 2017 (25 165 kr), og får sum grunnlag før realisasjon/uttak (276 835 kr). 

Om eiendelen i visma har jeg delt levetiden på 7 år. Har avskrevet for de 7 siste månedene i 2017 siden jeg kjøpte bilen midt i året. Avskrivinger er på 3 595 kr hver mnd. 

Det kommer opp at det er feil på skjemaet. Hva har jeg gjort feil? 

Må jeg fylle inn avskrivingssats i prosent? Hvordan skal jeg finne den?

Eller er det noe annet som er feil?

5 SVAR 5
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Du må fylle inn avskrivningsats, og tallene skal stemme med eiendomsregisteret i eAccounting.

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen

AAATTT
CONTRIBUTOR **

av AAATTT
Hvordan finner jeg avskrivingssatsen?

Hva er eiendomsregisteret?
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Hvis du avskriver over 5 år er prosentsatsen 20%, og 7 år blir da 14,3%

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen

AAATTT
CONTRIBUTOR **

av AAATTT

Når jeg legger inn 14% blir det avskrevet for hele året. Jeg skal kun avskrive for de 7 siste månedene i 2017. Kan jeg dele 14% på 12 mnd ganger 7 måneder slik at avskrivingssatsen blir 8,33 for de 7 månedene , og fylle inn 8,33 i skjemaet?

I og med at prosentsatsen da blir 8,33333333% og visma eaccounting runder av til 8,33% så blir ikke tallet som er avskrevet i skjema RF-1084 helt likt med det som er bokført avskrevet. Det blir en differanse på 8 kr. Gjør dette noe, eller blir alt feil når det er en differanse på 8 kr? Hva kan jeg gjøre for at tallet på det som er avskrevet på skjema RF-1084 blir helt likt med det som er bokført som avskrevet?

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Du kan fint skrive inn 8,33% så nøye er det ikke om du da får 8 kr. avvik på utregningen.

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen