avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn eller registrer en ny bruker

for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

Frode Engum Nilsen
CONTRIBUTOR *

Spørsmål om føring av innkjøp (arbeidsklær) og km godtgjørelse

av Frode Engum Nilsen

Hei!

Jeg er ny her, og har liten bakgrunn og kompetanse i regnskapsføring, men ønsker å lære. Er det noen kursmuligheter i Tromsø for eAccounting?

Jeg har kjøpt meg litt arbeidsklær, totalt 786,80,- inkl. moms. Jeg er ikke meldt inn i momsregistret enda da jeg ikke har tjent over 50.000,- så forstår at jeg da ikke kan trekke av momsen på dette, men at jeg kan betale det med firmaet slik at "overskuddet" blir mindre og jeg da ikke trenger å betale skatt av det aktuelle beløpet. Stemmer dette?

Jeg betalte klærne med private midler, og førte det da(etter litt googling) som følgende:

2255 - Gjeld til eiere  786,80,- under "kredit"

6570 - Arbeidsklær og utstyr 629,44,- under "Debet"

2710 - Inngående MVA høy sats 157,36,-

Er dette riktig?

I tilegg så leser jeg at jeg kan skrive km godtgjørelse inntil 6000km i året ved bruk av privat bil i næring. Betyr det i praksis at jeg får 4,15 pr km(Tromsø satsen) som jeg på samme måte som med klærne ikke trenger å skatte for slik at ved kjørte 1000km f.eks, så har jeg på en måte 4000,- kr jeg kan bruke til å handle for privat uten at jeg må tenke på skatt av de? Å hvordan føres det isåfall i programmet? 

Håper noen kan hjelpe meg, og som nevnt er jeg interessert i tips om kurs i Tromsø området 🙂

Er for øvrig registrert som et ENK!

Mvh

Frode N

12 SVAR 12
Frode Engum Nilsen
CONTRIBUTOR *

av Frode Engum Nilsen

Hei!

Ok, takk for svar. Har allerede endret bilaget med arb. klærne en gang da jeg skjønte at jeg hadde ført det på feil konto. Er det noen måte å slette hele bilaget på for så å legge det inn på nytt, eller må jeg bare korrigere det enda en gang?

Jeg driver foretaket som et "b" prosjekt i tillegg til min andre jobb. Jeg leier meg stort sett ut, og fakturerer da kun timeverket mitt til kunde. Tenker da å sette bort 50% på en skattekonto. Kan jeg da helt trygt ta ut de resterende 50% til min private konto å bruke de som jeg vil? (Har DNB bedriftskonto for ENK, og Skandiabanken privat).

Hvordan føres evt dette, og blir det da rett å betale f.eks. verktøy, festemidler,materialer fra den "skattekontoen" siden det er utgifter jeg kan trekke i fra? 

Mvh

Frode N

av Jørn Karlsen

Hei

Kurs i eAcconting har vi nett kurs på, så anbefaler deg å melde deg på det, vi har dessverre ikke kurs i Tromsø.

Se Opplæring her inne på Community.

Du har ført arbeidsklær rikitg, med feil på Mva. Siden du ikke ennå er moms registrert, så har du ikke fradra for Mva pr. i dag og må derfor føre hele beløpet mot 6570 Arbeidskær.

Det stemmer at du kan føre Km-godgjørelse som det ikke er skatt på intill 10.000 km i året, men da må det foreligge en kjørebok, med spesifiser kjøring fra gateadresse til gateadresse, samt formål med kjøringen.

Føringen av dette blir Kredit 1920 Bank mot konto for Kjøregodtgjørelse.

Mvh 

Jørn Karlsen

aminmakb
CONTRIBUTOR *

av aminmakb

Hi Jørn

Two questions regarding the invoices. I have ENK company.

1. How should I add the invoice date of work equipment that I bought before registering the company??

2. How can I register the ledger in accounting when I bought the equipment from my private account??

Thanks for your help in advance

av Jørn Karlsen

Hi

1. How should I add the invoice date for work equipment that I bought before I registered the company ??
Answer: You can use the date of start-up of the company.

2. How can I register the accounts when I bought the equipment from my private account ??
Answer: Purchases you have made out for private are entered as follows:
Credit 2060 Private withdrawals
Debit Cost Account

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen

aminmakb
CONTRIBUTOR *

av aminmakb

Hi Jøran

Thanks for your answer. I am a little bit confused.

I have been searching on the VISMA website and I found the following accounting template as an example if somebody buys something for the company by private account:

Credit

3000 kroner in account 2055 - Innskudd kontanter.

Debit

2400 kroner in account 6810 - Datakostnad.

600 kroner in account 2710 - Inngående mva, høy sats.

and your version of the accounting template is as follow:

Debit Cost Account

could you please clarify which accounting template should I use in that case?????

I really appreciate your kind cooperation.🙂

av Jørn Karlsen

Hi

It is entered differently if you have AS than if you have ENK

If you have ENK and are out for the purchase of private funds, it is entered as follows:

Debit cost account

If you have AS and put it up for purchase privately, it is entered as follows:
Credit 2255 Debt to owner
Debit cost account

Whether you should file a VAT deduction depends on whether your company is liable for VAT and whether there is a VAT deduction on what you have purchased.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen

aminmakb
CONTRIBUTOR *

av aminmakb

Hi

I understand the reason that I am confused is that the following template was shown as ENK in visma

2055 - Innskudd kontanter 

Debit cost account

I have attached the screenshot of visma page to this reply.

av Jørn Karlsen

Hi

If I've written this then I'm sorry.

In AS, private outlays must be entered as follows:

Credit 2255 Debt to owner
Debit cost account

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen

aminmakb
CONTRIBUTOR *

av aminmakb

Hi

Actually, you did not write that, it was written in FAQ of VISMA website.😉

So, since I have an ENK company then I have to follow:

Debit cost account

Thanks for the clarification.

Godkjent løsning
Jørn Karlsen
VISMA

av Jørn Karlsen

Hi

Then it was written wrong. but quickly made to write wrong account.

You must enter private expenses when purchasing in an ENK as follows:
Debit cost account

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen

aminmakb
CONTRIBUTOR *

av aminmakb

Thanks a lot Jørn for your kind cooperation.

av Jørn Karlsen

Hi

You're welcome.

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen