avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn eller registrer en ny bruker

for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

anivetnydal
CONTRIBUTOR **

Startleie

av anivetnydal

Hej 

Har fått en faktura då jag leasar bil. Har betalat Startleien med privata kronor. Jag har förstått att jag skall föra detta Kredit 2255 och Debit 1230 hela perioden för leasing . I mitt fall 48 månader. Men till vilken faktura/kid/datum kopplar jag det varje måndad ? 

Dvs säga att min startleie är 48000 kr , då skall jag föra 1000 kr varje månad mot 2255/1230  ?

En annan fråga. Jag blev ej ett momsregistrerat företag förrän 2018.  Fick backning av min regneskapsförer som skall hjälpa mej deklarationen att jag hade fört moms för 2017 på mina ingående fakturor? Hur gör jag för att ändra detta.  Dvs  ett exempel jag har fått mina fakturor från leasingföretaget för bilen och då var Leasingleie  Nettobelöp varit 3085 kr och Moms 771 kr och jag har registrerat den ingående fakturan som detta. Men hon menar att detta var felaktigt. Skulle jag bara registrerat totalbeloppet? 

Tack på förhand ! 

3 SVAR 3

av Jørn Karlsen

Hei

Er nok ikke helt riktig slik du skriver at dette skal føres.

1. Engangs betalingen på kr. 48.000,- skal du føres slik:

Kredit 2400 leverandørgjeld / eller Kredit 1920 Bankinnskudd

Debet 1230 Biler

Har du leaset en bil med hvite skilter har du ikke mva fradrag for noen av kostnadene på bilen. Er det grønne skilter har du mva fradrag.

Beløpet du har bokført på konto 1230 Biler, skal avskrives over det antall år du har leaset bilen. føringen hver måned blir da slik:

Kredit 1230 Biler

Debet Avskrivninger transp.midler, maskiner og inventar

Leasing kostnaden hver måned skal du føre slik:

Kredit 2400 leverandørgjeld

Debet 6440 Leie transportmidler

Samme regler for mva. med hvite og grønne skilter.

Slik jeg tolker ditt spørsmål vedr. mva fradrag på denne bilen, så mener regnskapsfører at du ikke har mva fradrag for denne bilen (hvis det er hvite skilter)

Da må du føre tilbake mva beløpet.

Kredit 2710 Inngående mva, høy sats

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen

anivetnydal
CONTRIBUTOR **

av anivetnydal
Hej och tack för svar ! Enligt min regneskapsförer skulle startleien föras mot ett 17.. konto då detta annars blir den stående i balansen och icke kostnadsfört i regnskapet? Har försökt att hitta ett sånt konto i Visma men finner icke det. Sedan har jag tydligen upprättat mina fakturor fel med ingående moms på en privat bil. Hur gör jag för att upprätta ett korrigeringsbilag i steg för steg för att återkalla den momsen? Förutom Debet 6440 / Kredit 2710 ... mvh

av Jørn Karlsen

Hei

Du må gjerne føre startleien på en konto i 1700 serien. Da ville jeg ført det på konto 1700 Forskuddsbetalte leiekostnad.

Men da må du føre den delen som av beløpet som tilsvarer kostnaden pr måned i leasing perioden slik:

Kredit  1700 Forskuddsbetalte leiekostnad

Hvis ikke får du hele startleien som kostnad på et senere tidspunkt.

Hvis du har ført bilagene med fradrag for mva på en privatbil, så er det som du sier feil. Da det ikke er fradrag for mva på privatbiler.

Da må du inn på hvert bilag, velge handling og korrigering

Krysse av for konto 6400 og 2700 og føre hele beløpet mot konto 6440.

Hvis du tenger mer forklaring til hvordan dette gjøres i ditt system, så ta kontakt med support som bistår med tekniske spørsmål i systemet.

Faglig forum som dette, er et forum for spørsmål innen loer og regler innenfor regnskap og lønn.

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen