Mine områder
Hjelp
Tuan Tran
CONTRIBUTOR ***

Studietur

av Tuan Tran (Oppdatert ‎05-08-2019 14:05 av Tuan Tran )

Jeg skal på en studietur med mitt firma og har tenkt å ta med følge, dvs. min kone.

Firmaet skal dekke flybilletter. I siste liten har vi bestemt oss at våre 2 barn skal være med på reisen. 

Vet noen om det er restriksjoner i loven for et firma å dekke flybilletter for barna også?

10 SVAR 10
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Hvis du skal ta med deg ektefelle og /eller barn så må du som ansatt skattlegges for disse utgiftene.

Slik at dette må fly, hotel sov innberettes på deg som ansatt. og på lønnsart som heter skattepliktig naturalytelse.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen

Tuan Tran
CONTRIBUTOR ***

av Tuan Tran

Ok, skjønner. 

1. Hvis flytbillettene for alle 4 er kjøpt og betalt fra privat bankkonto, kan jeg da lage en utleggsregning for min del av flybilletten?

2. Jeg kommer til å ha noen møter med entreprenører (i Asia) for å stifte kontakter. Kan firmaet dekke matutgiftene, det blir totalt ca. NOK 4000, og  bokføre på konto 7140?

Jeg kommer til å beholde alle kvitteringer. Er klar over at det er ikke momsfradrag for mat. 

3. Hele hotelloppholdet skal jeg bekoste selv som privatperson da jeg tar med meg familie.

Evt. kan jeg dele hotellregningen på 4 og skrive utleggsregning for 1 person?

Godkjent løsning
Tuan Tran
CONTRIBUTOR ***

av Tuan Tran (Oppdatert ‎05-08-2019 14:43 av Tuan Tran )

Ok, skjønner. 

1. Hvis flytbillettene for alle 4 er kjøpt og betalt fra privat bankkonto, kan jeg da lage en utleggsregning for min del av flybilletten?

2. Jeg kommer til å ha noen møter med entreprenører (i Asia) for å stifte kontakter. Kan firmaet dekke matutgiftene, det blir totalt ca. NOK 4000, og  bokføre på konto 7140?

Jeg kommer til å beholde alle kvitteringer. Er klar over at det er ikke momsfradrag for mat. 

3. Hele hotelloppholdet skal jeg bekoste selv som privatperson da jeg tar med meg familie.

Evt. kan jeg dele hotellregningen på 4 og skrive utleggsregning for 1 person?

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Ja siden dette er betalt privat, så kan du lage et utlegges bilag hvor du da får refundert din del av fly og hotell.

Firmaet kan dekke dine mat utgifter og hotell. men dessverre ikke til resten av din familie.

Det stemmer at det ikke er mva fradrag for mat. Samt kvitteringer fra utlandet får du heller ikke mva fradrag for.

Hotell kostnaden for deg kan selskapet dekke.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen

Tuan Tran
CONTRIBUTOR ***

av Tuan Tran (Oppdatert ‎05-08-2019 21:48 av Tuan Tran )

Tak for gode svar. Siste spørsmål

1. Vil skattemyndigheten godta at jeg summerer matutgifter om til NOK med gjeldende kurs når jeg er tilbake i Norge?
  2. Er det grense på hvor mye et firma kan spandere av matutgifter i en studietur. Jeg spør dette fordi jeg kommer til ansette flere folk snart.
  3. Vedrørende firmatur med ektefelle. Jeg kom på at min kone har fått utbetalt noen tusen kr. i lønn av firmaet i dette året. Hun er med andre ord delttidsansatt i firmaet da hun hjelper meg med diverse sporadisk sekretærarbeid av og til. Kan firmaet da dekke flyutgiftene hennes, eller må hun være 100% ansatt i firmaet?
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Det er ingen grenser for hva som kan dekkes av mat utgifter til en ansatt, men normal forbruk og et par alkoholenheter er greit å holde seg innenfor. Med tanke på evt. bokettersyn. Kursen skal du bruke den kursen som var på kjøps dato, men svinger ikke kursen veldig, kan du bruke kursen når du kommer hjem.

Når det gjelder om firmaet kan dekke din kones reise, siden hun har fått noe lønn og foretar sporadisk sekretærarbeid. Så er reglene klare, med et firma uten ansatte (bortsett fra din one, kan ikke firmaet dekke hennes reise. (ektefelle uten andre ansatte kan ikke firmaet dekke ektefelles reise. Hvis det var et kurs eller lignende som dere begge hadde utbytte av, så kunne firmaet dekket reise til kurs.

Det er viktig at du har dokumentasjon på møter osv som du har på reisen, slik at du kan føre kostnadene i regnskapet, slik at myndighetene ved et evt. bokettersyn kan se dokumentasjon på hvorfor reisen er foretatt. Og da skjønner du at du ikke kan kreve fradrag for alle hotel døgn, hvis du reise på 14 dagers tur og har et møte.

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen

Tuan Tran
CONTRIBUTOR ***

av Tuan Tran

Forsto ikke helt andre avsnittet.

Vil det si at min kone som er deltidsansatt ikke kan få dekket utgiftene? Min var også en form for tolk for meg også. 

Jeg kommer selvsagt til å ha dokumentasjon i form av bilder fra ekskursjon og møter med direktørene der nede.

Godkjent løsning
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Dette kommer også an på hvilken selskapsform ditt selskap har, AS, eller ENK?

Det er strenge regler for firmatur/studietur, og få fradrag for dette i regnskapet.

Som du skjønner så må det være dokumentasjon av innhold/møter. Firma uten ansatte, utover ektepar er det ennå strengere regler. Og det kommer an på selskapsform.

Så spørs det om din kone skal delta på alle møter, og utbytte for dette for dere begge.

Disse strenge reglene er slik, for at eier og ektefelle ikke skal kunne føre fradrag for reise, uten at dette er et faglig relatert firmatur.

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen

Tuan Tran
CONTRIBUTOR ***

av Tuan Tran

Dette er et AS. Er det strengere regler enn ENK.

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Ja det er strengere regler for ENK, uten ansatte utover familie.

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen