Mine områder
Hjelp
Anne11
CONTRIBUTOR **

Sykepenger

av Anne11

Hei! 

Skal beregne inntektsgrunnlag for en timelønnet, bruker da lønn for siste 3 mnd, her er det også en bonus, slik jeg forstod på lønnsoppdatering-kurs , i høst, så skal bonus være med i inntektsgrunnlag, stemmer det?

Dette er en bonus som blir utbetalt 1 gang i året, basert på  generell arbeidsinnsats og resultat, for alle ansatte.

På nav.no  ser jeg de skriver at bonus skal være med hvis den faller bort ved sykemelding, dette er litt vanskelig å forstå.  

3 SVAR 3
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Bonus skal være med hvis det skyldes arbeidsinnsatsen til den ansatte.

Når NAV skriver følgende: bonus skal være med hvis den faller bort ved sykemelding,

Dvs. hvis den ansatte da ikke opparbeider seg bonus og provisjon den perioden han er sykmeldt skal den være med i sykepengegrunnlaget Med andre ord den ansatte ikke opparbeider seg bonus, eller trekkes for den perioden den ansatte har vært syk.

Ansatte skal ikke tape på å være sykemeldt.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen

Anne11
CONTRIBUTOR **

av Anne11

Hei, litt vanskelig å vite om bonus faller bort , når vi ikke vet hvor lenge sykemeldingen vil vare, men får vurdere det.

Ellers lurer jeg også på om lønn i arbeidsgiverperioden  skal utbetales utfra inntektsgrunnlag  eller vanlig timelønn ?

Ser i en artikkel i Community, der står det at inntektsgrunnlag skal brukes også i arbeidsgiverperioden, men det har vi ikke gjordt tildligere, hva blir rett her ? 

Godkjent løsning
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Skjønner det, men du må ta en vurdering.

Lønn som du skal utbetale i arbeidsgiverperioden skal være samme som syke penge grunnlaget.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen