avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn

Logg inn eller registrer en ny bruker for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

Highlighted
CONTRIBUTOR ***

Tap på kundefordring

Hei,

gjelder en faktura fra Q4 2015, fikk betalt ca. 50% før kunden ble slått konkurs nå nettopp. Skal føre opp tap på kundefordring (via eget punkt i meny på kundefaktura), men der ble hele beløpet ført opp uten at jeg fikk korrigert det. Åpner menyen nytt korrigeringsbilag på faktura, men der må hele beløpet balansere mot original faktura / tap. Hvordan fører jeg dette da?

Konto 7830 er låst for manuell bokføring.
Vi anbefaler at du i stedet registrerer tapet under Salg - Kundefakturaer.
Du kan låse opp kontoen under Innstillinger - Kontoplan.

Jeg er heller ikke istand til å finne den kontoen som det refereres til i hjelpetekst.

Takker.

mvh.

Erling Sandstad

6 SVAR 6
Highlighted

Re: Tap på kundefordring

Hei Erling

Dette er et forum for faglige spørsmål innen regnskap og lønn, Samt usikker på hvilken av Visma sine systemer du bruker.

Så anbefaler deg å ta kontakt med support som gir deg riktig svar i forhold til det systemet du bruker.

Med vennlig hilsen

Visma Mamut AS

Jørn Karlsen

Highlighted
CONTRIBUTOR ***

Hei,

mitt spørsmål var ikke om Visma eAccounting, men om hvor dette tapet skulle føres. Jeg bruker den langsomme supporten (ca. 1 uke responstid) på tekniske saker, men regnskapsteknisk virker du å være mye kjappere og betraktelig flinkere.

Men, jeg ser at mitt vedlegg (JPG-bilde fra Visma eAcc) ikke har lastet opp. Jeg prøvde igjen nå, men det fungerer bare ikke. Greier du å svare likevel med referanse til mitt opprinnelige spørsmål?

Takker.

mvh.

Erling Sandstad

Highlighted

Hei Erling

Beklager hvis du ikke har fått den bistand på support du har behov for, jeg skal ta op dette.

Tap på fordringer skal føres på konto 7830 Konstaterte tap på fordringer, husk å ta hensyn til å få tilbakeført MVA hvis du har det på den  fakturaen, da du får igjen dette fra staten på neste MVA oppgave.

Du kan på orginal fakturaen, gå på Handling og føre denne som Tap på fordringer, da skal du automatisk få tapsført denne mpt riktig kont.

Med vennlig hilsen

Visma Mamut AS

Jørn Karlsen

Highlighted
CONTRIBUTOR ***

Hei Jørn,

det var det jeg gjorde. Jeg førte den på tap, men da ble alt ført opp på konto 7830 (trodde jeg kunne føre beløpet manuelt). Jeg hadde fått betalt 50%, men hadde ikke ført dette opp på original faktura da kundenes konkursåpning var forrige uke (original faktura var med forfall i desember og jeg var usikker på hvordan jeg skulle føre innbetalt beløp). Nå må jeg enten føre opp alt på nytt, eller finne en work-around (les: du må hjelpe meg) for å bruke de postene i systemet allerede. Der stopper det opp for meg :)

Takker.

mvh

Erling Sandstad

Highlighted
CHAMPION *

Hei Erling:

Dersom du hadde fått 50% av fakturabeløpet før konkurs var et faktum, skulle dette normalt vært ført BD Bank (1920) CR kunden/fakturaen.

Et alternativ du kan gjøre i dette tilfelle er:

Ta kopi av fakturaen, innbetalingen og konkursåpningen og benytt dette som bilag. Innbetalingen føres så DB 1920 (Bank) og CR 7820 (Innkommet på tidligere nedskrevne fordringer). Det blir den enkleste løsningen i ditt tilfelle tror jeg.

Highlighted

Hei Erling.

Den siste kommentaren din ga mer informasjon, og da lettere å forklare hva du skal gjøre.

Det er helt korrekt slik Jørn Willy beskriver, så hvis du fører slik han beskriver, så blir dette riktig.

Lykke til

Med vennlig hilsen

Visma Mamut AS 

Jørn Karlsen