Fagområde Spør eksperten
avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
CONTRIBUTOR *

Tilbakeføre privat bruk av el. kom

Hei

Jeg har ført alle kostnader fra telefon og internett mot konto 6900 i hele 2016. Nå skal jeg tilbakeføre den private delen. Har lest meg til man skal gjøre det ved å føre 4.392,- (sjablongmessig beskattning) Debet til konto 2068 og kredit til 7098.  Så tenkte jeg å føre et nytt bilag hvor jeg øker inntekt med 4.392,- ved å føre 4.392 debet mot konto 6900 og kredit 3020. Er det riktig tenkt?????

Og hva med MVA? Som du vet,skal man betale MVA for den faktiske delen av el.kom man har benyttet i næring og hva med resten?

Kan du komme med et konkret eksempel på et bilag som tilbakefører MVA for privat bruk av el.kom?

Håper dette var forstålig!

19 SVAR 19
Highlighted

Re: Tilbakeføre privat bruk av el. kom

Hei Wenche

Du får fradrag for den delen av telefonregningen som gjelder tjeneste, men ikke privat.

Dette er ofte vanskelig å håndtere. Så enten tar men en sjablong metode, fastsetter et beløp. Men mange bruker kr. 4392,- som er det oppgavepliktigebeløpet.

Hvis du har ført fradrag for MVA på alle telefonutgiftene så skal du gjøre følgende for å korrigere for MVA.

Diverse bilag:

Kredit 6900 Telefon kr. 4392,-

Kredit 2720 Inngående høy mva Kr. 1098,+

Debet 6900 Kr. 5490,- MVa kode 0

Du kan gjerne opprette egen konto for den private delen med MVA kode 0. eks. 6901 Telefon privat del.

Med vennlig hilsen

Visma Mamut AS

Jørn Karlsen

CHAMPION *

Jeg har gjort som du har beskrevet ovenfor...

Da sitter jeg igjen med ett udisponert beløp på 1098,-

hvor fører jeg dette for å få alt rett i regnskapet/næringsoppgaven i eaccounting?

Hei Venche

Dette skal du da føre mot konto 2050.

Med forbehold om at jeg ikke ser ditt regnskap.

Med vennlig hilsen

Visma Mamut AS

Jørn Karlsen

Jeg har splittet telefon og internett på egne konto, hhv 6900 og 6905, bør jeg da gjøre denne korrigeringen 2 ganger, altså en gang for hver konto da med prosentvis justering av beløpet for hver konto. Beløpene er ganske like - telefon er marginalt større enn internett utgiftene (fordelt på ca 54% mot 46%).

Bør jeg da føre det som:

Kredit 6900 Telefon kr. 2372,-

Kredit 2720 Inngående høy mva Kr. 593,- +

Debet 6901 Kr. 2965,- MVa kode 0

Kredit 6905 Telefon kr. 2020,-

Kredit 2720 Inngående høy mva Kr. 505,- +

Debet 6901 Kr. 2525,- MVa kode 0

Tenker da at jeg oppretter en konto 6901 EKOM tjenester privat bruk (Mva kode 0)
Vil dette være en akseptabel måte og føre det på?
Mvh
Ulf Jenssen

Hei Ulf Johnny

Du tenker å korrigere MVa slik at du ikke trekker MVA for den delen som er privat andel ?

Så blir dette korrekt.

Med vennlig hilsen

Visma Mamut AS

Jørn Karlsen

Hei,

Ja det er riktig.

Takk for svar.

Ett annet spørsmål;

Er det riktig å kreditere konto 7098 i regnskapet for tilbakeføringen av 4392? Er ikke 70xx forbundet med transport kostnader?

Vil det ikke være mer riktig å bruke en 6xxx konto, f.eks 6999?

7098 trodde jeg henviste til POST 7098 i Skattemeldingen, og ikke har noe med EKOM tjenester å gjøre i regnskapet, eller tar jeg feil her?

Edit; jeg ser at jeg sannsynligvis tar feil her Smilefjes glad

Sitat:

Hvordan skal fradraget føres?

Kostnadene til EKOM-tjenester bokføres på konto 6900 telefon mv. Ved årsslutt tilbakeføres kr 4392 på kredit konto 7098 (Privat bruk av EKOM-tjenester). Debet konto 2068 (Privat bruk av EKOM-tjenester). Innrapportering av de 4392 kronene som arbeidstaker må skatte av gjøres i selvangivelsen, eller næringsoppgaven hvis du driver enkeltpersonforetak.

Hei Ulf- Johnny

Det er tiktig at du skal bokføre telefon på konto 6900. Når det gjelder føring av fri telefon, skal du da føre kr. 4392,- ut av konto 6900 mot konto 5210 Fri telefon (som er innberetning av fri telefon.

Bruker du Lønn i eAccounting, sp bokføres denne automatisk, slik at det kommer riktig i skjemaene.

Konto 7098 er ikke en standard konto i NS4102, så går ut fra at dette er en konto du har laget selv. så vanskelig å gi noen kommentar til denne kontoen.

Dessverre er det ikke så enkelt at konto nr. og poster i næringsoppgaven er det samme.

Med vennlig hilsen

Visma Mamut AS

Jørn Karlsen

CONTRIBUTOR ***

(updated by Stegelberg ‎04-01-2018 20:49 )

Hei.

Jeg har ført telefonutgifter mot 6900 og bredbånd mot 6910(opprettet selv).

Når jeg nå skal gjøre ferdig årsregnskapet skal jeg bare føre 4.392,- fra 6900 mot 5210 og that's it?

Mvh Thomas

Hei Thomas

Det er ikke helt riktig, og det kommer an på hvilken selskapsform du har.

Har du enkelt personforetak og ikke tar ut lønn, så skal du føre slik:

Debet 5210 - Fri telefon Kr. 4392,- 
Kredit 5290 - Motkonto for gruppe 52 Kr. 4392,-

Selve telefonkostanden og bredbånd som du har ført på konto 6900 og 6910, skal du ikke endre på.

Er du ansatt i selskapet og tar ut lønn så skal deletronsiks kommuniskasjon innberettes via lønn og A-melding, og du får samme bokføring som jeg har satt opp her.

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen

Hei Ulf Johnny

Du må ikke se kontoer i sammen heng med poster i ligningsskjemaer.

Elektronsik kommuniskasjon skal føres slik for å innberette det.

Debet 5210 - Fri telefon Kr. 4392,- 
Kredit 5290 - Motkonto for gruppe 52 Kr. 4392,-

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen

CONTRIBUTOR ***

(updated by Stegelberg ‎05-01-2018 09:23 )

Takker Smilefjes glad

Og det skal da under bilaggserie D for lønn?

Mvh Thomas

CONTRIBUTOR ***

Glem det siste spørsmålet, ser det står diverse bilag så da tar jeg D - øvrige.

Mvh Thomas

CONTRIBUTOR ***

Hei!

Jeg holder på med næringsrapportert skatt. Førte som sagt tidligere telefon og bredbånd feil på 5210 / 5310. Korrigerte senere dette, men ser nå at regnskapet for 2017 viser -2474,- på 5210 og +896 på 5310. Dette gjør at jeg ikke får årsregnskap til og gå opp med tallene jeg innrapporterer. Hva kan jeg gjøre?

Jeg har også en privat fordel av næringsbil på 1074,-, hvordan fører jeg dette?

Mvh Thomas

Hei Thomas

For å kunne se hva som er differanse på kontoene 5210 / 5310, så må du gå inn på kontoene og se om bilagene er ført riktig. Og evnt korrigere disse til riktig konto hvis dette er feil. Konto 

Fri telefon skal føres på konto Debet 5210 og Kredit 5290 og det skal være likt beløp på begge kontoene

Privat fordel firmabil skal føres på debet konto 5200 Fri bil og kredit på konto 5290 og det skal være likt beløp på begge kontoene.

Usikker på hvilken selskapsform du har, er det AS skal fri bil føres på konto 5200 Fri bil.

Er det enkeltpersonforetak, skal fri bil føres på 7100 Bilgodtgjørelse oppgavepl.

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen

CONTRIBUTOR ***

Og da skal fritt bredbånd også til 5290?

Mange takk.

Hei

Det stemmer.

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen

CONTRIBUTOR ***

Hei!

Jeg får en differanse tilsvarende bilfordelen på regnskap kontra næringsrapportert skatt(k7099), da kontoer i regnskapet (5200/7100) nuller hverandre ut, det må jo være feil eller er ikke visma 100% kompatibelt mot nåringsrapportert skatt?

Mvh Thomas 

Hei Thomas

Skattemodulen skal gjøre riktig.

Man konto 7100 er bilgodtgjørelse og skal ikke gå i null med konto 5200., Men skal gå mot konto 2930 Skyldig lønn.

Så det er nok noe feil som er gjort.

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen