for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.
for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.
Hei
NAV har innrømmet at de har gjort en feil med beregning av kompensasjonsstøtte, men krever likevel 50% av støtten tilbake.
Jeg har jo allerede tatt disse pengene inn i regnskapet for 2020.
Alt dette ble ført på konto 3440.
Hva blir det riktige å gjøre her nå; bare å overføre tilbake det NAV skal ha tilbake, og lage et manuelt billag til konto 3440 ? Og motkonto privvat uttak? Eller hva blir riktig?
Løst! Gå til løsning.
Hei.
ENK ja.
Fikk dette til svar fra dere 15.06.20:
"Ja kontantstøtte vedr. Covid 19, skal føres i regnskapet.
Du bokfører dette på konto 3440 Offentlige tilskudd for tjenester"
Derfor har jeg ført det inn i regnskapet.
Jeg snakket med Skatteetaten igjen nå. De mener fortsatt at det skal inn i regnskapet, fordi det står ført som "Ikke trekkpliktig" som inntektsopplysninger hos Skatteetaten.
Hei
Har du AS, og pengene kommer inn på firmakonto, skal det føres på konto 3440 Offentlige tilskudd for tjenester
Har du ENK, og pengene kommer inn på din private konto, skal det ikke føres i regnskapet.
Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂
Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen
Pengene kom inn på privatkonto, men jeg overførte fra privatkonto til firmakonto. Det er fortsatt feil å gjøre det?
Skatteetaten sa det skulle i regnskapet. Da de står ført som "ikke-trekkpliktig" hos skatteetaten.
Hei
Slik jeg tolker dette er det din private støtte.
Hva er grunnen til at dette ikke er Trekkpliktig.
Hvilken type støtte har du fått ?
Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂
Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen
Har fått denne støtten hos NAV: "Kompensasjon for tapt inntekt for selvstendig næringsdrivende (ENK, DA/ANS) og frilansere"
Hei
Da er det tilskudd til deg privat, og dette er skattepliktig.
Du vil se at dette kommer på din skattemelding når du mottar den i april.
Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen
Da overfører jeg pengene tilbake til privatkonto og tar dette ut av regnskapet for mitt firma.
Da får jeg opp en avstemning under "Kasse og bank" på den overføringen fra firmakonto til privatkonto. Hvis jeg velger "Fri føring" under bokføring, så vil jo summen jeg overførte stå låst i kredit til konto 1920. Blir dette feil da?
Siden jeg egentlig skulle kun bruke: Debet 3440, Kredit 2060
Hei
Pengen går jo ut av banken, så det må du føre.
Kredit 1920 Bankinnskudd
Debet 3440 Offentlige tilskudd for tjenester
Konto 206 privat uttak, har ingen betydning, da det ikke inngår i resultat regnskapet ditt.
Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen
Jeg får det jo opp under "Kasse og bank" å skal bokføre, men der får jeg ikke til å endre dato til 31.12.20. Blir det da ikke feil her?
Hei
Det er korrekt, du kan ikke endre bank dato, da blir det feil saldo på banken pr. 31.12.20.
I 2020 fører du et manuelt bilag.
Debet 3440
Kredit 2060
Bank føringen i 2021 fører du slik:
Kredit 1920
Debet 2060
Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen
Hei
Har du et ENK, og fått pengene inn på privatkonto?
Da skulle de ikke vært ført i regnskapet ditt. da får du dobbelt skatt av dette beløpet
Da må du føre et bilag i 2020
Så hvis det er slik at du har ENK, og fått pengene på privat bankkonto, må du føre dette tilbake i ditt regnskap
Beløpet som er utbetalt til deg, kommer også opp på din private skattemelding.
Før dette med dato 31.12.20 og hele beløpet du mottok i støtte.
Debet 3440 Offentlige tilskudd for tjenester
Kredit 2060 Privatuttak
Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen
Karenlyst allé 56
0277 Oslo, Norge
Copyright © 2019 Visma.com. All rights reserved.