Mine områder
Hjelp
Eirik Myhr
CHAMPION *

Tilbakegående avgiftsoppgjør (MVA)

av Eirik Myhr

Hei,

Jeg ser det er en del tråder om dette emnet, men jeg greier fremdeles ikke helt å forstå hvordan jeg skal løse dette. Jeg innser også at dette spørsmålet er i krysningspunktet mellom faglig spørsmål og Visma eAccounting-spørsmål, så dere må bare flytte det hvis det er på feil sted.

Mitt ENK ble mva-registrert i år. Etter første MVA-oppgave leverte jeg en tilleggsoppgave til Altinn med tilbakegående avgiftsoppgjør fra de siste tre år, som jeg deretter fikk betalt av Skatteetaten i en egen innbetaling på firmakontoen min. Utregningen av tilbakegående avgiftsoppgjør gjorde jeg manuelt i Excel i og med at 2017, 2018 og 2019 er ført i et annet regnskapsprogram – 2020 er mitt første år i Visma eAccounting.

Nå skal jeg avstemme bank. Min betaling av mva-oppgave 1 og Skatteetatens innbetaling av tilbakegående avgiftsoppgjør ble ikke gjort samtidig - dette er ulike banktransaksjoner. Så det burde forhåpentligvis gjøre dette litt ryddigere.

Min betaling av mva-oppgave 1 antar jeg at jeg fører med Kredit 1920 og Debet 2740...  Men hvordan jeg skal føre innbetalingen fra Skatteetaten, altså tilbakegående avgiftsoppgjør? Hvordan fører jeg dette riktig og så ukomplisert som mulig - når jeg ikke lenger kan korrigere de gamle bilagene siden de er i et annet regnskapsprogram?

9 SVAR 9
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

I utgangspunktet så skal tilbakeført MVA fordeles på de forskjellige kostlandskontoene de hører hjemme. Der du skulle hatt MVA fradrag.

Men siden dette gjelder mange år tilbake, ville jeg ført det på denne kontoen.

7395 MVA-øreavrunding

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen

Eirik Myhr
CHAMPION *

av Eirik Myhr (Oppdatert ‎05-10-2020 11:31 av Eirik Myhr )

Takk!

Du mener 7395 Øreavrunding? Det er 7390 som heter MVA-øreavrunding, og den bør jeg kanskje ikke røre?

Er det evt. en ryddig løsning om jeg lager en ny konto på 7391 eller 7396, som jeg kaller "Tilbakegående avgiftsoppgjør"? Ellers ser det ut som en ganske stor øreavrunding, hehe (er snakk om ca 20 000 kr).

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Da har vi ulike kontoplaner. Den kan variere med selskapstype.

Dette omhandler MVA, så jeg ville ført det på øresavrunding MVA.

Hvis ikke må du fordele beløpet inn på ulike kostnads kontoer.

Du kan gjerne lage egen konto som du skriver. da blir det mer oversiktlig for deg. Men det vil ikke synes når du skal rapportere 2020 til myndighetene.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen

Eirik Myhr
CHAMPION *

av Eirik Myhr

Aha! Ja, jeg har ENK, så da er sikkert det forklaringen på at kontoene er ulike her?

Da lager jeg en ny konto på 7391, slik at den ligger i samsvar med 7390 MVA-øreavrunding her. Jepp, det er rett og slett for egen oversikt. I og med at dette gjelder foregående år skal det kanskje ikke inkluderes i Skattemeldingen 2020 uansett..? Eller skal det det? Og et annet spørsmål: blir disse kontoene tatt med som en del av årsresultatet i Visma eAccounting? For det bør de vel kanskje heller ikke?

Godkjent løsning
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Som du sier så gjelder dette tidligere år, men det skal med i regnskapet og års avsluttingen din for 2020.

Dette beløpet vil bedre ditt resultat for 2020

Så det blir en del av årsregnskapet for 2020.

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen

Eirik Myhr
CHAMPION *

av Eirik Myhr

Hei igjen Jørn,

Jeg gjenoppliver denne gamle tråden fordi dette tilbakegående MVA-avgiftsoppgjøret nå må inn i skattemeldingen. Jeg bruker den nye Skattemodulen deres til dette.

Jeg lagde i fjor en ny konto 7391 som jeg kalte "MVA tilbakegående avgiftsoppgjør", slik vi snakket om i tråden her. Siden dette gjaldt utgifter som gikk flere år tilbake, og som er ført i et annet regnskapsprogram.

Men hva blir riktig referansekonto i Skattemodulen?

- Jeg kan legge det på referansekonto 7700 Annen Kostnad,  men dette føles ikke helt riktig. Det er jo ikke noen kostnad, det er jo egentlig en reduksjon av en tidligere kostnad (fra tidligere år).

- Jeg kan legge det på den mest aktuelle kostnadskontoen som de opprinnelige kjøpene ligger på, dette blir i så fall konto 6500 verktøy (dette gjelder div. utstyr til lydstudio).

Uansett hvor jeg fører dette, vil det jo føre til at en av kontoene går i minus. Det tilbakegående avgiftsoppgjøret utgjør drøyt 20 000 kr. Så de ca 17 000 i relle utgifter som nå ligger på 6500 Verktøy i skattemeldingen, vil jo plutselig bli minus 3 000, om jeg legger dette på denne kontoen.

Så hva blir den mest riktige referansekontoen?
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Det beste er å reversere alle bilag som er ført uten fradrag for MVA.

Hvis dette i hovedsak gjelder utstyr så kan det føres på konto 6500 Verktøy som blir mest riktig.

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen

Eirik Myhr
CHAMPION *

av Eirik Myhr

Takk!

Så det gjør ikke noe at konto 6500 da går ca 3000 kr i minus på skattemeldingen?

Siden fradraget for tidligere kjøpt utstyr blir større enn beløpet betalt for nytt utstyr i 2020?

Godkjent løsning
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Det er ikke noe problem om denne kontoen går i minus.

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen