Mine områder

Logg inn for å legge til dine favorittområder
Spør eksperten
avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
CONTRIBUTOR ***

Tinglysningsgebyr

Hei

Vårt firma har foretatt seksjonering av en eiendom, og vi har derfor mottatt faktura fra kommunen på tinglysningsgebyr for dette. Fakturaen har vi betalt, men vi krever dette tilbake fra vår kunde/oppdragsgiver. Hvilken konto fører jeg dette på i regnskapet?

Mvh G Johansen

13 SVAR 13

Re: Tinglysningsgebyr

Hei Gerd

Denne typen kostander, som du skal viderefakturere dine kunder ville jeg bokført på konto 4500 Fremmedytelser og underentrepriser.

Med vennlig hilsen

Visma Mamut AS

Jørn Karlsen

CONTRIBUTOR ***

Ok, takk :-)

Har et annet spørsmål også.

Når vi har oppdrag hos kunder (oppussing, nybygg etc.), så gir vi ofte en fastpris inkl. materiell etc.

Når jeg fakturerer så spesifiserer vi ikke fakturaen, men skriver en pris etter avtale, dvs at inntekten går på tjenester.

Når vi kjøper inn materiell så fører vi på 4300 innkjøp for videresalg.

Blir det feil i regnskapet at vi ikke fører varene vi har kjøpt for videresalg, for solgt.

Mvh

Gerd Johansen

Hei Gerd

Nei det blir ikke feil, går ut fra at du bruker eAccounting, og ikke har full lagerstyring på ditt varelager.

Med vennlig hilsen

Visma Mamut AS

Jørn Karlsen

Highlighted
CONTRIBUTOR ***

Ok, takk for svar :-)

Vi bruker eAccounting ja, men vi har ikke varelager i det hele tatt, kjøper kun inn det vi trenger etterhvert som vi får et oppdrag.

Mvh

Gerd Johansen

Hei Gerd

Ved årsskifte må du foreta en avretelling og bokføre en justeringe av denne.

Hvis du har varelager og økning i varelager, så må du foreta en bokføring av dette:

Debet 1460 Innkjøpte varer for videresalg 

Kredit 4390 Beholdningsendring, vidersalg 

Når du foretar denne justeringen, får du riktig varelager, og riktig varekostand i forhold til ditt salg i året.

Med vennlig hilsen

Visma Mamut AS

Jørn Karlsen

CONTRIBUTOR ***

Hei igjen,

Jeg fører alt materiell vi handler til bruk på byggeprosjekter på konto 4300. Vi har som sagt ikke varelager, skal jeg fortsatt bruke konto 1460? Jeg må vel føre hele summen som er kjøpt inn for videresalg slik at saldo pr 311215 er 0?

Jeg gjorde ikke dette for 2014, Hva gjør jeg med den summen? 

Fører jeg det på samme måte og skriver at det gjelder for 2014?

Dette har jeg ikke gjort tidligere, og er litt usikker på hvordan jeg skal gjøre dette.....

Mvh

Gerd Johansen

CONTRIBUTOR ***

Et annet spørsmål jeg har er hvordan jeg skal korrigere lønn som er betalt i januar 2016, men som gjelder for desember 2015.

Har ført det ut av bank i januar og inn på konto 5000 lønn, men det må vel korrigeres som en kostnad i desember 2015?

Hvilke kontoer skal jeg bruke?

Takknemmelig for raskt svar.

Mvh Gerd Johansen

Hei Gerd.

Lønnen for 2015, som er utbetalt i 2016, fører du i 2015, mot konto 2930 Skyldig lønn, og i 2016 fører du ytbetalingen slik. kredit 1920 bankinnskudd, Debet 2930 Skyldig lønn.

Med vennlig hilsen

Visma Mamut AS

Jørn Karlsen

CONTRIBUTOR ***

Hei,

Etterlyser svar på denne...:-

Av Gerd Johansen

23 mai 201618:58

Hei igjen,

Jeg fører alt materiell vi handler til bruk på byggeprosjekter på konto 4300. Vi har som sagt ikke varelager, skal jeg fortsatt bruke konto 1460? Jeg må vel føre hele summen som er kjøpt inn for videresalg slik at saldo pr 311215 er 0?

Jeg gjorde ikke dette for 2014, Hva gjør jeg med den summen? 

Fører jeg det på samme måte og skriver at det gjelder for 2014?

Dette har jeg ikke gjort tidligere, og er litt usikker på hvordan jeg skal gjøre dette.....

Mvh

Gerd Johansen

Hei Gerd

Beklager hvis du ikke har fått svar på din henvendelse.

Siden du ikke har varelager, så er det riktig å føre alt varekjøp på konto klasse 4 (eks4300)

Når dere foretar Varetelling, så skal du bokføre varetellingen etter varetellingslister mot konto 1460.

Så  justeringen blir bokført mot 1460 og motkonto 4300. Saldo på konto 1460, skal være lik varetellingen din pr. 31.12.

Med vennlig hilsen

Visma Mamut AS

Jørn Karlsen

CONTRIBUTOR ***

Problemet er at jeg gjorde ikke det i 2014, så på kto 4300 den 31.12.14 står det en saldo som skulle vært bokført mot 1460. Hva gjør jeg med den summen. Kan jeg føre den bort mot 1460 i 2015? Jeg kan vel ikke endre noe i 2014 nå?

Jeg er veldig usikker på dette med varelager og varetelling, og spør kanskje litt dumt, men vi foretar jo ikke varetelling da vi ikke har noen varer å telle. Vi kjøper som sagt kun det vi trenger til hvert oppdrag.

Må jeg bruke varetellingslister som bilag? Noe annet jeg kan bruke (saldobalanse på konto 4300?)?

Hva gjør jeg (og til hvilken dato) med saldo pr 311214 på konto 4300?

Veldig takknemlig for raskt svar...

Mvh

Gerd Johansen

Hei Gerd

Hvis du ikke har noen varelager pr. 31.12., så skal du ha null i saldo på konto 1460.

Og hele beløpet skal stå på konto 4300.

Har du en saldo på konto 1460 pr. 31.12.15, så må denne overføres til konto 4300.

Har du varer på lager så skal disse føres opp på en varetellingsliste med beskrivelse, antall og innkjøpspris, Så skal summen av denne listen være samme saldo som konto 1460.

Hvis du ikke har avsluttet 2015, og sendt inn likningspapirene, så kan du justere dette i regnskapet for 2015.

Med vennlig hilsen

Visma Mamut AS

Jørn Karlsen

CONTRIBUTOR ***

Ok, tusen takk for raskt svar :-)

Mvh

Gerd Johansen