for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.
for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.
Jeg har opprettet tjenestepensjonsavtale i tilknytning til mitt enkeltmannsforetak. Hvordan fører jeg utgiftene til pensjonssparingen korrekt i regnskapet?
Løst! Gå til løsning.
Hei vidar
Ja Tjenestepensjon skal føres på konto 5950 Obligatorisk tjenestepensjon (OTP).
Ja det stemmer kostnaden skal ligge i det året kostanden hører hjemme.
Da må du gjøre en avsetning og setter opp et eksempel på føringen
Hvis fakturaen har dato i 2016
kredit 2400 leverandør
Debet 5950 Obligatorisk tjenestepensjon (OTP) (beløpet som gjelder 2016)
Debet 1480 Forskuddsbetaling til leverandører (beløpet som gjelder 2017)
Så må dette korrigeres i 2017:
Debet 5950 Obligatorisk tjenestepensjon (OTP) (beløpet som gjelder 2017)
Kredit 1480 Forskuddsbetaling til leverandører (beløpet som gjelder 2017)
Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen
Avtalen som jeg har (også i enkeltpersonforetak, også kun for meg), inneholder både innskudd til pensjonssparing og uføreforsikring. Denne kostnaden har jeg booket på følgende måte: Innskudd er booket på 5950, og forsikringspremien er booket på 7500 Forsikringspremie. Er det riktig? Dette har jeg gjort med tanke på at det er et maksbeløp man kan spare i pensjon på denne måten, og jeg ville unngå at summen av innskudd og forsikringspremie overstiger maksbeløpet når det meldes inn på næringsrapporten til skatt.
Hei
Siden du har ENK Enkelt personforetak, så får du ikke skattefradrag for disse forsikringene, og skal føre de på konto 2060 Privatuttak.
Det er kun AS som får skattefradrag for dette. I ENK, så betaler du ikke Arbeidsgiveravgift av din lønn (privatuttak), så det er årsaken.
Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂
Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen
Tjenestepensjonsavtalen jeg har opprettet er frivillig. Den omfatter kun meg, og jeg har ingen ansatte. Er det likevel mot konto 5950 det skal føres?
Jeg har mottatt faktura på innbetaling for hele 2016 + januar 2017. Må denne fakturaen da føres mot to regnskapsår? Og hvordan gjør jeg i så fall det?
Hei Vidar
Kostanden for Obligatorisk tjenestepensjon (OTP) skal føres på konto 5950 Obligatorisk tjenestepensjon (OTP).
Hvis du har ansatte som mottar lønn, må du også huske å tinnberette beløpet via Lønn, slik at du får beregnet og betalt Arbeidsgiveravgift av beløpet.
Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen
Karenlyst allé 56
0277 Oslo, Norge
Copyright © 2019 Visma.com. All rights reserved.