avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn eller registrer en ny bruker

for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

Linda Ekstrøm
CHAMPION *

Ukurante varer

av Linda Ekstrøm

Jeg har butikk som selger næringsmidler og i den sammenheng har vi ofte ukurante varer pga dato osv.

Når vi gjorde vareopptelling 31.12, så samlet vi det som var utgått og som må kastes. Dette ble rundt 1 pall med varer.

Vi har telt alle varene på egen liste, men hvordan føres dette mht varelageret? Dette er ikke varer som vil bli solgt, men alt blir kastet.

Linda

5 SVAR 5
Godkjent løsning
Jørn Karlsen
VISMA

av Jørn Karlsen

Hei Linda

Det er helt korrekt.

Med vennlig hilsen

Visma Mamut AS

Jørn Karlsen

Linda Ekstrøm
CHAMPION *

av Linda Ekstrøm

Aha da forstår jeg. Varene var kastet ved vareopptelling, men hadde skrevet opp alt på listr da jeg ikke visste om dette skulle bokføres som "svinn" e.l.

Men da forstår jeg at dette ikke gjøres på ENKP.

Takk.

Linda

Godkjent løsning
Jørn Karlsen
VISMA

av Jørn Karlsen

Hei Linda

Som enkelt personforetak går jeg ut fra at du sender Næringsoppgave 1, og da er det ikke forskjell mellom regnskaps mesig verdi og skattemessigverdi.

Hvis de ukurante varene ligger på lager, så skal de inngå på konto 1460. men hvis disse varene er kastet, så skal de ikke inngå på konto 1460.

Med vennlig hilsen

Visma mamut AS

Jørn Karlsen

Linda Ekstrøm
CHAMPION *

av Linda Ekstrøm

Ja dette forstår jeg, men det jeg undrer er om de ukurante varene som kastes og ikke selges skal være med på saldoen 1460 eller ikke?

Jeg leste på Altinn at saldoen på 1460 for enkeltpersonforetak skal være INKL. ukurante varer... men kan ikke forstå hvordan dette blir rett da disse varene jo vil bli kastet etter varetellingen og dermed ikke har noen verdi...

Linda

Godkjent løsning
Jørn Karlsen
VISMA

av Jørn Karlsen

Hei Linda

Du må korrigere varebeholdning på konto: 1460 Innkjøpte varer for videresalg mot konto 4390 Beholdningsendring, vidersalg.

Saldo på konto 1460 Innkjøpte varer for videresalg skal stemme med varetellingen din pr. 31.12.15.

Med vennlig hilsen

Visma Mamut AS

Jørn Karlsen