Mine områder
Hjelp
Odd-Arne
CONTRIBUTOR **

Ungdom på sommerjobb

av Odd-Arne

Hei.

Min niese skal ha sommerjobb her på gården.

Har aldri før hatt ansatte i mitt enk.

Hun skal være her i 3 uker, så ser ikke helt behovet for å kjøpe lønns-modulen til eAccounting.

Hvordan fører jeg dette manuelt?

Hun har frikort, men arbeidsgiveravgift må vel betales inn.

vh Odd-Arne

3 SVAR 3
Godkjent løsning
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Lønnsmodulen er ikke noe du kjøper, men betaler kun for hver lønnsslipp.

Denne personen skal meldes inn i AA registeret i den perioden hun jobber for deg og du må sende inn A-melding med arbeidsforhold og ytelser som hun mottar.

Dette kan gjøres manuelt, da må du bokføre lønnen manuelt, og sende manuel a-melding.

Dette er mye enklere hvis du benytter lønns modulen.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂

Dette hjelper både oss og andre brukere i Community Smilefjes glad

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen

Odd-Arne
CONTRIBUTOR **

av Odd-Arne

Men skal vel ikke betale arbeidsgiveravgift når total inntekt er under 10000,-?

Hvordan setter jeg billaget opp manuelt?

Godkjent løsning
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Siden du har ENK, og ansetter en vikar må du betale Arbeidsgiveravgift og inntekten er skattepliktig for den ansatte, hvis denne personen ikke har frikort.

Lønnen må innberettes til myndighetene via en A-melding.

Vil anbefale deg å kjøre denne lønnen i et lønnssystem, da får du utregnet avgifter og automatisk sendt inn en a-melding.

Legger ved et regnskapsbilag på lønn kr. 10.000,- med forbehold om at denne ansatte har frikort fra skatteetaten.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen