avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn eller registrer en ny bruker

for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

Utbetaling av feriepenger

av Jørn Karlsen (Oppdatert ‎07-06-2021 12:56 av Jørn Karlsen VISMA )

Hei

Det er tid for utbetaling av feriepenger, noe man gjør ofte bare en gang i året.

Derfor deler jeg denne artikkelen med dere. Her finner dere også en video hvordan praktisk utbetale feriepenger. Og lover og regler rundt utbetaling av feriepenger.

Se Link

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen

6 SVAR 6
Tfo
CONTRIBUTOR ***

av Tfo

Hei Jørn

Jeg har tre spørsmål om feriepenger og ferietrekk som jeg ikke finner svar på. Vi følger ferielovens bestemmelser om ferie, dvs 4 uker + 1 dag ferie og 10,2 % 

1. To ansatte, som ikke var ansatt hos oss i 2020 og dermed ikke har feriepenger fra oss, tar ut 4 uker ferie. Skal jeg føre vanlig mnd lønn + vanlig mnd lønn som ferietrekk slik at det går i null?
  2. En ansatt tar kun ut tre uker ferie i år pga at hun startet 1. mai i 2020. Hvordan beregnes ferietrekket for henne? 
  3. En ansatt, over 60 år, tar ut 5 uker + 1 dag ferie i år. Hvordan beregnes ferietrekket for henne?

Mvh 

Tom F

Godkjent løsning
Jørn Karlsen
VISMA

av Jørn Karlsen

Hei

Spørsmål 1:

To ansatte, som ikke var ansatt hos oss i 2020 og dermed ikke har feriepenger fra oss, tar ut 4 uker ferie. Skal jeg føre vanlig mnd lønn + vanlig mnd lønn som ferietrekk slik at det går i null?

Svar:

Hvis disse ansatte kommer fra annen arbeidsgiver og opptjent feriepenger der, skal du trekke fullt ferietrekk som øvrige

medarbeidere.

Siden du har feriepenge sats 10,2% Dvs. 21 feriedager og en snitt måned har 22 dager skal du utbetale ferielønn slik:

Månedslønn

Feriepenger (ikke på de som ikke har opptjent feriepenger)

Trekk i lønn for ferie (21/22 deler, dvs ferietrekket er en dagslønn lavere enn månedslønn).

Kommer de fra skole eller vært arbeidsledige skal de ikke trekkes for flere dager enn de antall feriedager de avvikler. Grunnen er at de får tapt arbeidsinntekt.

Spørsmål 2:

En ansatt tar kun ut tre uker ferie i år pga at hun startet 1. mai i 2020. Hvordan beregnes ferietrekket for henne?

Svar:

Samme som svar på spørsmål 1.

Kommer hun fra annen jobb med opptjente feriepenger, skal du trekke fullt ferietrekk.

Kommer hun fra skole eller vært arbeidsledige trekker du for de 3 ukene som blir 15/22 deler.

Spørsmål 3:

En ansatt, over 60 år, tar ut 5 uker + 1 dag ferie i år. Hvordan beregnes ferietrekket for henne?

Svar: Da skal hun ha feriepenger under 60 pr 10,% feriepenger og feriepenger ekstra ferieuke 2,3% 

Det er forskuddstrekk på feriepenger for den 6 ferieuken.

Så skal du trekke henne ferietrekk 26/22 deler. (5 uker og en dag.

Du vet sikkert hvordan ferietrekket regnes ut, men skriver det slik at andre som også leser denne artikkelen kan se.

Utregning av ferietrekk beregnes slik:

Snitt arbeidsdager ved beregning av 5 dagers uke, så er det i snitt 22 arbeidsdager i en måned.

Ved feriepenge sats 10,2% så har den ansatte 21 feriedager i året ved beregning av 5 dagers uke.

Da blir det slik:

Månedslønn del på 22 dager = dagslønn

Dagslønn ganger 21 feriedager = ferietrekk ved bruk av 5 dagers uke = Ferietrekk

Det betyr at ferietrekket er en dagslønn mindre enn gjennomsnitt arbeidsdager i en måned.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen

Steffen Skovfoged
CONTRIBUTOR *

av Steffen Skovfoged

Hej Jørn,
Jeg har netop godkendt løn for juni måned med udbetaling af feriepenge. Og er først efterfølgende blevet opmærksom på at beregningen fra 1. januar til 31. maj 2020 ikke er kommet med, da vi benyttede Norlønn i den periode. Hvordan får jeg det rettet, så feriepenge grundlaget er korrekt?

På forhånd tak for hjælpen

mvh. Trine Holck Dahl, UNIwise (Danmark)

av Jørn Karlsen

Hei

Du har da ikke lagt inn feriepenger som inngående verdi på lønn.

Du kan overstyre beløpet manuelt når du utbetaler feriepenger.

Så hvis du annullerer lønnen og kjører ny lønn med summen av feriepenger til gode fra Norlønn fra 01.01.20 til 31.05.20 og summen fra nåværende lønnssystem for perioden 01.06.20 til 31.12.20. 

Eller du kan kjøre en ekstralønn denne måneden med utbetalingene av feriepenger kun fra Nordlønn.

Feriepenge listen for 2020 vil ikke stemme. Men det har ingen betydning.

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen

Anne Grete Seljebakk
CONTRIBUTOR *

av Anne Grete Seljebakk

Hei.  Vi begynte å bruke eAccounting fra nyttår i år, og skal nå legge inn ib i lønnsmodulen, med opptjente feriepenger fra i fjor.  Og så skal man jo også trekke 8/22 av lønna, i mitt tilfelle siden jeg er over 60 og har seks ukers ferie.  Men det går ikke å legge til noen flere lønnslinjer i slippen når man bruker inng saldo fp.  Hvordan løse det?

Hei

Det kom nye regler fra 2017.

Du skal utbetale følgende for de som har månedslønn ved feriepenge måneden:

Månedslønn

Ferie penger u/ 60 år

Ferietrekk *

* Du skal utbetale månedslønn (slik at de ansatte får sykepenge grunnlag 12 mnd)

Og trekke for ferie

5 dagers uke 25/22 deler

6 dagers uke 30/26

Legger ved artikkel å vide slik at du kan se og få full forklaring.

Link:

Timelønnede skal kun utbetales timer og feriepenger, ingen trekk. De får ikke lønn når de avvikler ferie.

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen