avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn

Logg inn eller registrer en ny bruker for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

Highlighted
CONTRIBUTOR *

Utbetaling av utbytte

Hei.

Selskapet vil utbetale utbytte. Det er forsvarlig med egenkapital og likviditeten er god.

Utbetalingen bør finne sted i løpet av desember 2015.

Er det lov å utbetale utbytte i inneværende år?

Regnes sist godkjent regnskap (2014) som grunnlag for evt. beregning av maksimalt utbytte i dette tilfelle eller..?

Hvordan blir konteringen, regnet fra utbetalingen i desember 2015 til det er gjennomført?

5 SVAR 5
Highlighted

Re: Utbetaling av utbytte

Hei

Skal utbetales etter at regnskapet for 2015 er ferdig og godkjent. Og utbytte da er avsatt på konto 2800 Avsatt utbytte for regnskapsåret.

Så hvis du skal utbetale utbytte i desember 2015, går jeg ut fra at det gjelder utbytte for 2014.

Når du utbetaler utbytte føres på følgende måte.

Kredit 1920 Bankinnskudd

Debet 2800 Avsatt utbytte 

Med vennlig hilsen

Visma Mamut AS

Jørn Karlsen

Highlighted
CONTRIBUTOR *

Takk for svaret, men hva med tilleggsutbytte, kan det utbetales på grunnlag av godkjent regnskap for 2014 uten at man må ha en mellombalanse på plass? Hvis ja, hvordan behandle det i regnskapet?

Vet at det skal utarbeides en mellombalanse hvis man skal utbetale ekstraordinær utbytte, men tilleggsutbytte er jeg usikker på.

Highlighted

Hei Emil.

Hvis du skal utbetale tilleggsutbytte, så ville jeg ført det på samme måte.

Kredit 1920 Bankinnskudd

Debet 2800 Avsatt utbytte

Med vennlig hilsen

Visma Mamut AS

Jørn Karlsen 

Highlighted
CONTRIBUTOR ***

Hva med konto 8921 i forbindelse med utbytte, hvordan er det den skal brukes?

Highlighted

Hei

Standard konto er 8922 Ekstra. ord. utbytte, du kan bokføre det mot denne kontoen.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning :-) Dette hjelper både oss og andre brukere i Community :)

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen