avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn

Logg inn eller registrer en ny bruker for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

Highlighted
CONTRIBUTOR ***

Utbytte

Hvis jeg tar ut utbytte på 100 000, blir det da slik med hensyn til skatt? Ser bort fra skjermingsfradraget på noen få hundrede kroner

100 000 x 1,44=144 000 

22% skatt på 144 000 =31 680

Altså blir det 31 680 i skatt på 100 000

I tillegg så skal det betales firmaskatt på 22% av overskuddet i firma. 

Utbytteskatt 31 680

Firmaskatt    22 000

Total beskatning på 100 000 =53 680

Utbytte gir vel ikke fradrag i den skattbare inntekt til firmaet?

3 SVAR 3
Highlighted

Sv: Utbytte

Hei

Det stemmer helt.

Aksjeutbyttet utdeles normalt på grunnlag av vedtak i selskapets generalforsamling. Dette tidspunktet styrer også når utbyttet skal skattlegges, selv om utbyttet utbetales senere. Utbyttet er normalt skattepliktig hos den som var aksjonær da generalforsamlingen vedtok utbyttet.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning Dette hjelper både oss og andre brukere i Community

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen

Highlighted
CONTRIBUTOR ***

Er derfor mye bedre å ta det ut som lønn da 100 000 skattes ca 30%+- og firmaet får 100 000 i fradrag, samt fradrag for arbeidsgiveravgift. Her nord i landet så har vi bare 5,1%. I mine øyne så er utbytte ingen god løsning hvis man er eier og ansatt i selskapet. Lønn gir også pensjonsgivende inntekt og rett til trygdeytelser selv om det kan være et  fryktelig styr å få eks. sykepenger hvis man er ansatt i eget selskap.  

Highlighted

Hei

Du har et godt poeng i forhold til Trygdeytelser, pensjonsgrunnlag osv.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning Dette hjelper både oss og andre brukere i Community

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen