for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.
for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.
Hei. Har fått ett nytt Holding selskap jeg fører regnskapet for og i den anledningen sliter jeg litt.
I deres UB lå det utbytte på konto 2800, men det er utbetalt samme år (2019). Kan ikke forstå at det skal ligge utbytte i balansen når den er utbetalt? Har du forslag hva jeg skal skal gjøre her Jørn? På forhånd takk
Løst! Gå til løsning.
Hei
Dette kommer an på hvordan utbytte ble ført, kanskje det er ført feil.
Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂
Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen
Hei. MÅ spørre igjen jeg, da jeg har kommet litt lenger. Har forstått slik at en skal bruke K 1579 og d 8090? når det er avsatt utbytte til Holding selskap.
Og ett spørsmål til: i 2019 ble det avsatt utbytte og ført annen inntekt for kr 180.000,- mindre enn Holding fikk. Samt at eier av Holding selskap tok ut 100`mindre i utbytte, hvordan fører jeg dette?
Hei
Utbytte skal ikke føres på konto 1579.
Avsetning av utbytte bokføres slik:
Kredit 2800 Avsatt utbytte
Debet 8920 Avsatt utbytte / renter på grunnfondsbevis / kjøpsutbytte for samvirkeforetak
Det er vanskelig å veile deg på dette, siden jeg ikke ser ditt regnskap, og hvordan ulike bilag er ført.
Anbefaler deg å kontakte en regnskapsfører for bistand, eller booke en time med konsulent fra oss. For å få dette riktig.
Konsulent bistand kan du booke her
Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂
Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen
hmmm om du glemmer alt som er tidligere skrevet og tenker at det er avsatt 450.000,- i utbytte for 2019. Men utbytte ble 630.000,- så får en differanse på kr 180.000,- det er det beløpet jeg lurer på hvordan jeg skal føre.
Hei
Så utbytte på kr. 180 000,- skal ikke utbetales i det hele tatt ?
Da fører du det slik:
Debet 2800 Avsatt utbytte
Kredit 8920 Avsatt utbytte / renter på grunnfondsbevis / kjøpsutbytte for samvirkeforetak
Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen
beklager, det er tatt ut utbytte på 530.000,-
Hei
Glem mitt forrige svar.
Avsatt utbytte i 2019 kr. 450 000,-
Utbetalt utbytte kr. 530 000,-
Så da har dere utbetalt mer i utbytte enn avsatt på kr. 80 000,-
Da blir føringen slik av utbetalingen av utbytte slik:
Kredit 1920 Bankinnskudd kr. 530 000,-
Debet 2800 Avsatt utbytte kr. 450 000,-
Kredit 8923 Avsatt ekstraordinært utbytte Kr. 80 000,-
Det blir lit mye frem og tilbake, da jeg ikke kan se regnskapet og hva som er ført på ulike kontoer.
Derfor anbefaler jeg å booke en konsulent for å være sikkert på at det blir riktig. Slik jeg har gjort i tidligere innlegg.
Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen
Hei. takk igjen. skal være tilleggsutbytte, finner ikke den kontoen i hovedbok?
Hei
ja siden du utbetalt mer i utbytte enn det som var avsatt, blir dette tilleggsutbytte.
Du finner kontoen hvis du trykker på vis inaktive kontoer
Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen
hjelpeste meg, nå skal du få fri fra meg. Takk for all hjelp😁
Hei
Ingen problem.
Det er mye man skal passe på når det gjelder regnskap 🙂
Lykke til.
Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen
Hei
Beløpet som står på konto 2800 Utbytte, er det bokført til debet eller Kredit.
Er det bokført i 2019 eller 2020?
Hvordan ble utbytte bokført i regnskapet til holdingselskapet ?
Hvis det er utbytte som er utbetalt, basert på balansen for 2019, så skal utbetalingen av utbytte føres slik:
Kredit 1920 Bankinnskudd
Debet 2800 Utbytte.
Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen
Hei igjen.
Beløpet som står på konto 2800 er i D - og ble avsatt i 2019 (de hadde avsatt 450`ì 2019 men fikk kr 630` i 2020)
450`er ført som inntekt D 1920 k 80XX og system føring 89XX d 450 og K 2800
God morgen. Utbytte står i kreditt på kont 2800, ble ført i 2019 og utbetalt i 2019.
Utbytte ble ført slik:
debet 1920. bank
kredit 8029 annen inntekt på investering
så er det system postering S1
debet 8920 avsatt utbytte
kredit 2800 avsatt utbytte
Hei
Når du avsetter utbytte skal det føres slik:
Debet 8920 avsatt utbytte
Kredit 2800 avsatt utbytte
Når du utbetaler utbytte skal det føres slik:
Kredit 1920 Bankinnskudd
Debet 2800 Avsatt utbytte
Slik skulle det vært ført i 2019.
Så du må endre bokføringen av utbetalt utbetalingen av utbytte i 2019.
Så vil jeg tro du brukte skattemodulen for 2020, hvor systemet har laget denne systemføringen i 2020, S1
Debet 8920 avsatt utbytte
Kredit 2800 avsatt utbytte
Jeg ser ikke hvordan utbytte ble bokført avsatt i 2019.
Så det er noen feilføringer her, som må rettes.
Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen
Helt enig med deg om hvordan føringen skulle vært i 2019 😉
Får ikke endret bokføringen for 2019, da jeg ikke har tilgang til systemet. Det er det som er problemet at jeg har IB på konto 2800😪 for regnskapsåret 2020
Har ikke levert skatt eller årsoppgjør enda for 2020, grunnet dette😪 Har nå sendt mail til tidligere regnskapsfører!
Hei
Litt vanskelig å gi deg svar på dette uten å se ditt regnskap. Og se alle kontoer og føringer.
Kan du legge ved balanse og resultatrapport for 2020. Stryk gjerne over ditt firmanavn.
Så skal jeg se om jeg skjønner hva som er skjedd i regnskapet.
Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen
Hei igjen. Beklager alt bryderiet Jørn, men sjefen min rotet det skikkelig til og ødelagt min nattesøvn ett par netter 😴 men nå har jeg endelig funnet ut av det etter samtale med tidligere regnskapsfører. Han hadde rotet med beløp/år ang uttak av utbytte. Takk igjen og en riktig så fin kveld😊
Hei
Så bra.
Da må du ha lykke til.
Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen
Karenlyst allé 56
0277 Oslo, Norge
Copyright © 2019 Visma.com. All rights reserved.