Mine områder
Logg inn eller registrer en ny bruker

for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

Hjelp
Bruker
CONTRIBUTOR ***

Utbytte

av Bruker

Jeg driver et aksjeselskap og er  en av største aksjonær i et  andre selskap.  Nå fikk jeg utbytte iht protokoll fra dette  selskapet  til mitt AS.

Hvordan skal jeg bokføre det ? 

På forhånd takk ! 

3 SVAR 3
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Fikk du utbytte til deg privat, eller fikk et av dine selskap, utbytte fra et annet selskap dere eier?

Hvis du fikk utbytte til deg som eier, så skal ikke det føres i firmaets regnskap.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen

Bruker
CONTRIBUTOR ***

av Bruker

Hei 

Jeg  fikk utbytte  et av mine selskap  på bedriftskonto , utbytte fra et annet selskap som mitt AS eier (50 %) . Nå har  jeg transaksjon i kasse og bank for å avstemme. 

Godkjent løsning
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Jeg skjønner, men er utbytte til deg privat som eier, eller er utbytte til et morselskap.

Er utbytte til deg privat som eier, så bokfører du det på konto 2255 Gjeld til eiere. Og kan utbetale dette til deg selv. Men da må selskapet som har utbetalt dette, rapportere dette på ditt person nr.

Er det Morselskap som mottar utbytte fra datterselskap så bokfører du dette på konto 8000 Aksjeutbytte fra norsk datterselskap

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen