avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn eller registrer en ny bruker

for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

Carinacw
CONTRIBUTOR **

Utenlandsk faktura - mva og beholdning?

av Carinacw

Hei,

Jeg bruker Visma eAccounting.

Firmaet mitt skal starte med vinimport. Vi skal nå betale en faktura for vin fra en av vingårdene, og dette reise et par spørsmål. Til info benytter vi oss av en distributør for transport og lagring, og vil få jevnlige rapporter minst 1 gang i mnd om IB/UB varebeholdning, salg osv.

1. Fakturaen for vinen er naturligvis ikke med moms. Skal jeg likevel føre fakturaen med momskode 25%? Skal jeg evt overstyre denne og skrive 0 kr?

2. Skal jeg føre fakturaen direkte på en kostnadskonto? 4xxx

3. Må/bør jeg i tillegg ha en beholdningskonto i balansen, hvor jeg foretar beholdningsavregning 1 gang i måneden med tall fra distributørens rapport? 14xx

Håper dette var forståelig.

1 SVAR 1
Godkjent løsning
Jørn Karlsen
VISMA

av Jørn Karlsen

Hei

Varer kjøpt fra utlandet, føres på konto 4400 Fritt Kjøp (ingen mva kode.

Fakturaer fra utlandet skal ikke inneholde mva. Da får du heller ingen MVA fradrag.

For å få fra drag for MVA må fakturaen inneholde Norsk MVA sats og beløp.

Er du MVA pliktig vil du få en tolldeklarasjon i Altinn. og denne skal føres for beregning av import mva.

Se vedlagte link med forklaring av kjøp fra utlandet og import MVA LINK 

Varebeholdning kan du justere når du ønsker, pr. mnd, eller hvert halvår eller pr. 31.12.

Da må du foreta en vare telling.

Produkt - Antall - innkjøpspris

Så kommer du frem til Varebeholdnings verdi som skal være bokført på konto 1460 Innkjøpte varer for videresalg, 

Differansen som da oppstår bokfører du mot konto 4390 Beholdningsendring, vidersalg

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen