avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn eller registrer en ny bruker

for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

olebekker
CONTRIBUTOR **

Utenlandsk moms

av olebekker

Jeg har et lite AS og har blitt momsregistrert i Danmark ( har opprettet filial). All fakturering og rapportering skjer fra Norge.

Hvordan skal dansk moms føres i E accounting ( inngående og utgående ). skal det oppretes egne momskonto eller evt artikkelnummer på utenlandsk moms?

3 SVAR 3

av Jørn Karlsen

Hei

Usikker på hvilket system du bruker, men Visma sine systemer har ingen mulighet til å fakturere med Utenlandsk (dansk) mva. Og skille dette ut fra den Norske mva meldingen.

Normale regler er når et Norsk selskap fakturer utlandet, skal det faktureres uten mva, så skal mottaker (kunde) i utlandet føre import mva.

Har filialen i Danmark eget org nr i Danmark ?

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen

olebekker
CONTRIBUTOR **

av olebekker

Hei Jørn.

Takk for tilbakemelding, bruker eaccounting.

Det er litt innfløkt det her, men arbeidet blir utført i DK, og følgelig skal det svares dansk moms.  Jeg har løst ved at opprette en varenummer som het dansk moms, og ordne det manuelt. det er ikke mange fakturaer.

Jeg har opprettet en filial med dansk ORG nummer

Det som er vel så viktig, er at registrere sig  i et RUT register ved utførelse av oppdrag i DK, med navn og tidsrom. Det kan være meget dyrt å la være.

Ha en fin dag videre

av Jørn Karlsen

Hei

eAccounting har ikke støtte for Danske mva, så isåfall er dette noe som må håndteres manuelt.  Slik jeg skjønner du gjør.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen