Mine områder
Logg inn eller registrer en ny bruker

for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

Hjelp
Asparuh Nikolov
CONTRIBUTOR **

Utgifter til leilighet for daglig leder

av Asparuh Nikolov

Hei,

Jeg vil gjerne vite om AS - selskap kan betale husleien for leiligheten til daglig leder i Oslo permanent hver måned. Er det utgifter som kan trekkes? Hvis leiligheten leies ut av en privat person som ikke kan utstede fakturaer, hvordan det skal gjøres. På Hvilken konto bokføres det? 

Tussen takk

1 SVAR 1
Godkjent løsning
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Det blir skattepliktig for den ansatte dere betaler husleie for.

Beløpet dere betaler i Husleie må legges inn på lønnsart: Andre naturalytelser (skattepliktig del)

Så betaler den ansatte skatt av fordelen til fri bolig og bedriften arbeidsgiveravgift av beløpet.  (dette må gjøres hver måned)

Lønn i Visma eAccounting er en enkelt lønnssystem. Og for å få dette rapportert på riktig A-meldingskode bør du bruke et lønnssystem som støtter fri bolig. Eks. Visma eAccounting Payroll. Som er integrert med Visma eAccounting.

Siden utleier ikke sender faktura, så er leiekontrakten grunnlaget for betalingene. Og det føres slik:

Kredit 1920 Bankinnskudd

Debet 6300 Leie lokaler.

Her kan du også opprette ny konto for å splitte denne husleien fra andre leieutgifter. Eks. 6301 Leie lokaler daglig leder

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen