avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn

Logg inn eller registrer en ny bruker for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

Highlighted

Utgiftsføre kiropraktorregninger

Hei!

Kan dere svare på følgende spørsmål fra Jens:

Hei - jeg jobber som håndverker, og av og til har jeg stor nytte av å ta en tur til kiropraktor for å holde kroppen i drift. Er det mulig for meg å utgiftsføre disse kostnadene i regnskapet?

1 SVAR 1
Highlighted

Re: Utgiftsføre kiropraktorregninger

Hei

Dette er det ikke ett enkelt svar på, legger ved litt av lovteksten rundt Behandling hos Kiropraktor.

Merverdiavgift

Helsetjenester er unntatt fra loven, se mval. § 3-2, og det er ikke rett til fradrag i mva i tråd med mval. § 8-1.

Lønn

Ansatte kan få dekket behandling av arbeidsgiver. Lønnsmessig behandling avhenger om bruk av behandlingen er som forebyggende tiltak (skattefritt) eller som behandling av sykdom eller skade (skattepliktig naturalytelse).

Behandling av sykdom eller skade

Når arbeidsgiver dekker behandling av sykdom eller skade er dette en naturalytelse jf. sktl. § 5-1 (1) og sktl. § 5-10 (a) og sktl. § 5-12. Når det tilbys kurativ behandling klart ut over vanlige bedriftshelsetjenester vil fordelen være skattepliktig. At arbeidsgiver dekker medlemskap eller årsavgift ved et legesenter med vanlig rett til behandling for sine ansatte vil denne ytelsen være skattepliktig lønn for mottager.

Forebyggende tiltak

Når arbeidsgiver dekker forebyggende tiltak og behandlingen ikke er utover vanlig behandling for bedriftshelestjenester er ikke fordelen skattepliktig. Det stilles krav om at eventuelle forebyggende tiltak er spesifikt rettet inn mot risiko for helsefare på den konkrete arbeidsplassen, se BFU 7/12.

Mvh
Jørn Karlsen