avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn eller registrer en ny bruker

for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

VVO
CONTRIBUTOR *

Utlegg for kostnader

av VVO

Hei,
Vi formidler varer for en kunde som har noe lang salgstid og vi er behjelpelig i innkjøp. Kunden legger ut for kjøpet. 

Det  betyr at vi kjøper inn og fakturerer kunden vi kjøper for. Når vi selger varen så skal kunden ha tilbake kostnaden, og så har vi en fordeling på overskuddet. 

Hvordan bokfører vi det riktig når vi skal tilbakebetale kostnaden? Kunden er ikke nødvendigvis firma - ellers vil jeg anta at det mest korrekte er at de fakturer tilbake? 

3 SVAR 3

av Jørn Karlsen

Hei

Jeg må nok ha mer informasjon eller bekreftet at jeg tolker dette riktig.

• Dere bestiller varer for en kunde og betaler dette?
  • Så fakturerer dere kunden, er det da innkjøpspris eller med påslag?
  • Så skal kunden ha tilbake innkjøpsprisen og dere skal ha en fortjeneste på dette ?

Stemmer dette ?

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen

VVO
CONTRIBUTOR *

av VVO

1. Ja vi bestiller varer for en "kunde" og betaler for dette.

2. Ja, "kunden" blir fakturert. Innkjøpspris.

3. Når vi selger produktet, skal vi ha vår andel, kunden sin andel + tilbakebetaling for å lagt ut for kjøpet. 

Det er den siste jeg er usikker på hvordan blir riktig å bokføre. 

av Jørn Karlsen

Hei

Dere fører innkjøpet da på vanlig måte

Kredit 2400 Leverandørgjeld

Debet 4xxx innkjøpskonto

Så fakturerer dere kunden

Debet 1500 Kundefordringer

Kredit 3xxx Riktig slagskonto.

Når dere så skal betale tilbake det kunden skal ha tilbake, får du på fakturaen som er sendt. Og lager kreditnota med det beløpet kunden skal ha tilbake.

Da blir føringen slik:

Kredit 1500 Kundefordringer

Debet 3xxx inntekstkonto

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen