Mine områder
Logg inn eller registrer en ny bruker

for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

Hjelp
Svanhild Ellburg
CONTRIBUTOR ***

Utlegg privat

av Svanhild Ellburg

Hei,

Prøvde å se på tidligere spørsmål men ble bare forvirret.

Jeg har en ansatt som har betalt parkering på kurs selv, dette har jeg ført som utbetaling på lønna og brukt lønnsart 36.

Så kommer føringa av kvitteringen. Hvordan gjør jeg det? 

7 SVAR 7
Godkjent løsning
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei Natalja

Det er ingen standard lønnsarter for utbetaling av utlegg, disse må du lage selv.

Anbefaler deg å ta kontakt med support som svarer på tekniske spørsmål om system, siden dette er et forumd for spørsmål innen lober og regler før lønn og regnskap.

Med vennlig hilsen

Visma Mamut AS

Jørn Karlsen

Natalja Zera
CONTRIBUTOR ***

av Natalja Zera

Hei,

det er ikke klar om privat utlegg.  

Jeg kan ikke finne noen av lønnsarter i MamutOne liste, som kan brukes for privat utlegg tilbakebetaling (sammen med lønn).

Ansatte betalte fra egne penger for materialler og leverte til regnskapsavdeling kvittering. Jeg må betale tilbake ham dette beløpet. Jeg vil gjøre det sammen med lønn.

Alle arter i Mamut er forskjellige typer trekk fra lønn og de har instillinger som trekk til tross for hvilken postering stiller jeg.

Jeg aner at rutinenummer er veldig viktig. Det er fast postering til rutinenummer. Hvis jeg ikke bruker rutinenummer, kan jeg ikke

få riktig postering. Men hvor kan jeg få rutinenummer?

Hvordan kan lages lønnsart "privat utlegg tilbakebetaling sammen med lønn"? Kan du gi a link eller si den veien å lagge dette?

Jeg prøver å gjøre dette i andre lønnkjøring, men er nødt igjen bare å betale 2930 gjennom bank separat fra lønn.

Med vennlig hilsen

Natalia 

Godkjent løsning
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei Svanhild

Hvis du utbetaler slike utlegg ved lønn, så må du ha en lønnsart pr. utleggs type i Mamut.

Sørg for at de forskjellige lønnsartene går mot rikti konto, og evt. mva fradrag.

Da blir utleggene bokført via lønn, og til utbetaling til den ansatte. Da blir det ingen andre føringer.

Parkering osv. skal bokføres på konto 7140 Reiseutgifter ikke innberettningspliktig. 

Mens kurs 6860 Møter, kurs, oppdatering mv.        

Med vennlig hilsen

Visma Mamut AS

Jørn Karlsen                                                             

Miranmeyer
CONTRIBUTOR *

av Miranmeyer

Hei. 

Som aksjonær har jeg betalt en del for parkering fra mitt privat kort. Hvordan kan jeg bokføre de på visma eaccounting?

Hvis jeg ikke betale de med engang kan jeg da bokføre som gjeld til eier? Hva er fremgangsmåten?

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Du bokfører det slik:

Kredit 2255 Gjeld til eiere

Debet 7140 Reisekostnader, ikke oppgavepliktig

Så kan du utbetale dette når du ønsker.

Du må også skrive Reiseregning for slike utgifter.

Reiseregning skal inneholde

Navn

Adresse

Dato for utgiften

Beskrivelse av uutgiften

Hvorfor utgiften er oppstått (eks formål med kjøringen og hvilken kunde du har besøkt)

Er det dekning av utgifter på privat kjøring, skal den ansattes skattes for denne fordelen.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen

Miranmeyer
CONTRIBUTOR *

av Miranmeyer

Hei igjen 

Tusen takk 👍

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Bare hyggelig.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen