avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn eller registrer en ny bruker

for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

Bjørn V
CONTRIBUTOR ***

Utleie selskap, fakturering av husleie

av Bjørn V

Hei!

Jeg har drevet noen utleieselskap en del år.

Jeg har nå i Visma eAccounting problemer med å få inntektene på riktig periode.

Da jeg tidligere brukte Avendo fikk jeg det til.

I nov. fakturer jeg husleien til de forskjellige selskapene påfølgende år.

Jeg setter da betalingsfrist i forhold til 1. ,2. , 3. og 4. kvartal.

For da å få inntekten på fåfølgende år. har jeg stilt kalenderen på PC'en og fått fakturaene på 01.01.2020 el. tilsvarende. Det er slik mange utleiere fikser dette. Litt tungvint men dessverre nødvendig. Prisjusteringen for husleie må jo varsles en måned før den gjelder (d.v.s. nov. året før). De fakturaene som forfaller for 1. kvartal (eller 1 måned januar) må selvfølgelig faktureres før (helst 30 dager). Så utgangen for november er et OK tidspunkt. Når jeg først er i gang fakturer jeg hele påfølgende år i en smell for alle leietakere (stort sett blir det 4 fakturaer pr. stk). Dette med datostillingen har jeg også gjort med Visma eAccounting uten problemer. Men så kommer jeg til utfordringen. Jeg har nå fått all inntekten i januar (altså på fakturerings tidspunktet) selv om betalingsfristene var satt for hvert kvartal (eksempelvis 01.10.2019). Det blir jo dumt og feil i kvartalsrapporter og lignende. Er det en eller annen innstilling jeg har oversett? Jeg ønsker med andre ord at en faktura kommer til inntekt på forfallstidspunktet. Ikke når den blir fakturert.

1 SVAR 1
Godkjent løsning
Jørn Karlsen
VISMA

av Jørn Karlsen

Hei Bjørn

Det er fakturadato som styrer hvilken periode omsetningen blir ført i. ( slik at du slipper å endre dato på din pc )

Så hvis du setter faktura dato 01.01.2020, så blir omsetningen ført i januar 2020, setter du faktura dato 01.02.2020, så blir omsetningen ført i februar 2020.

Men du må opprette regnskapsåret 2020, før du fakturerer.

Visma eAccounting kommer med en løsning for å periodisere salget, slik at du kunne fakturert med dagens dato og periodisere inntekten på forskjellige måter, Når dette kommer kan jeg dessverre ikke svare deg på. Men det jobbes med en slik løsning.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen