avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn eller registrer en ny bruker

for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

Gintare
CONTRIBUTOR ***

Utsatt skatt 31.12.2017 basert på 23%

av Gintare

Hei! 

Jeg har underskudd i 2017.  Så jeg ikke bokfører eller beregner skatt.

Men jeg har forskjell forskjeller mellom regnskapsmessige og skattemessige verdier på skjema  RF-1217B.

I årsregnskap under noter - Midlertidige forskjeller knyttet til:  får jeg - Sum midlertidige forskjeller - endring:

- 4 826. 

Utsatt skatt 31.12.2017 basert på 23% - 1 110.

Jeg lurer på hva som skjer med utsatt skatt? 

Skal dette betales? Når? 

Har ikke erfaring med dette, dessverre.

PÅ forhånd mange takk! 

1 SVAR 1
Godkjent løsning
Torfinn Lundblad1
VISMA

av Torfinn Lundblad1

Hei! 

Utsatt skatt gir uttrykk for en latent fremtidig skatteforpliktelse. F.eks. dersom de regnskapsmessige verdiene for driftsmidler er høyere enn de skattemessige er det en skatteøkende forskjell som regnskapsmessig uttrykkes gjennom å beregne og bokføre utsatt skatt.

Denne skal imidlertid ikke betales. 

Når disse forskjellene over tid endres og utlignes, vil utsatt skatt kunne endres og bli skattemodne i form av betalbar skatt. 

Det er imidlertid kun betalbar skatt som skal betales, mens utsatt skatt gir et uttrykk for selskapets regnskapsmessige og skattemessige verdier. 

Man kan godt forenkle og si at dersom ditt selskap nå hadde opphørt pr.31.12.17 og verdier mv blitt realisert til bokførte verdier regnskapsmessig, ville det har medført at den utsatte skatten - kr.1 110 - ville ha blitt endret til betalbar skatt. 

Håper dette er noe klargjørende!

Torfinn H. Lundblad