Mine områder
Hjelp
Silje2005
CONTRIBUTOR *

Vanskeligere regnskap med AS enn med ENK?

av Silje2005

Jeg har pr i dag et enkeltmannsforetak, og fører regnskap selv med eaccounting, og har også en SKATT-modul. I disse krisetider som coronaen førte til, innser jeg nå at det hadde vært smartere å ha AS. Det som har stoppet meg har vært frykten for ikke å klare med regnskapet/næringsoppgaven.
Hvor mye verre er den? Kan man greie det selv ved hjelp av Skatt-modulen visma tilbyr?
Jeg har omsetning i underkant av 1 mill.
Jeg har pr i dag en ansatt, og er således kjent med å føre lønnsslipp/betale arb.giveravgift etc, så den biten er grei. Trenger heller ikke revisor, som jeg tolker reglene.
Men er det innafor for folk flest å klare med endringene av regnskapet det medfører?
Skjønner en del, fører mva-oppgaver og alt selv i dag, men bekymrer meg jo for det ukjente i AS-regnskapsverdenen. Skal jeg hoppe i det?

8 SVAR 8
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Forskjellen på AS og ENK er ikke så store.

Du må ha egen bedriftskonto i banken, Og skille privat økonomi og bedrifts økonomi.

Skal du ta ut lønn, så må den behandles som om du er lønnsmottaker, med avsetning feriepenger, og arbeidsgiver avgift på lik linje med din ansatt.

Skattemodulen i Visma eAccounting er litt annerledes for AS, den største forskjellen er  Næringsoppgaven som er mer utfyllende. Så må du rense inn regnskapet til Brønnøysund. Men dette får du hjelp til i Skattemodulen.

Så dette er fullt mulig å klare selv.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen

Silje2005
CONTRIBUTOR *

av Silje2005

Endrer skattemodulen seg selv hvis man bytter selskapsform og fortsetter med eaccounting, eller må det gjøres noen endringer i kjøp / får man informasjon om dette?

Er næringsoppgaven veldig mye mer komplisert enn den er med ENK? Vil skattemodulen være til veldig hjelp, slik at man ikke blir stående fast? Funker greit med næringsoppgave med ENK synes jeg, har ikke brukt skattemodulen før i år, men har funket greit å plotte inn tall selv tidligere også.

Du tror næringsoppgave med AS vil være noe den "vanlige mann" (Eller dame) i gata kan klare, når man kjenner til ENK-næringsrapporten?

En ting til, de 30000 man må ha for å starte AS, låses disse inne på en bestemt konto? Eller kan de tas ut som man vil etter registrering?

Jeg har bedriftskonto i banken, de endret til det når jeg fikk en ansatt og jeg opprettet skattetrekkskonto. Fungerer det da likt selv om man endrer selskapsform, eller må det gjøres endringer i banken med konto også om den endrer selskapsform?

Silje2005
CONTRIBUTOR *

av Silje2005

Lurer også på, siden økonomi privat og as ikke skal blandet; kan man for eksempel overføre til seg selv betaling/kjøp for ulike faktura man fra før har priat, men som brukes i firma?

Eks har jeg en firmatelefon i dag som jeg nedbetaler på, med faktura som kommer månedlig i mitt private navn. Får ikke endret den avtalen til å gjelde et AS midt i nedbetalingsperioden. Kan man betale denne privat og så overføre sumen fra as til meg privat etterpå, evt hvordan gjøres det da med inngående mva? kan det også føres direkte fakturaen bare at den står i mitt navn, jeg betaler jo privat utgående mva og telefonen brukes utelukkende til firmaet. Har en annen privat..

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

I utgangspunktet skal alle fakturaer og kvitteringer ha ditt firmanavn.

Men eks. firmatelefon så er det ikke noe problem, det er det vi kaller utgiftsgodtgjørelse. så må du på lønn innberette deg for fri tlf. kr. 366,- år måned som du må skatte av.

Du betaler den privat, men legger kopi av fakturaen i regnskapet, hvor du utbetaler beløpet til deg selv.

Du får fradrag for MVA på den delen som gjelder selskapet. Akkurat som i et ENK. 

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen

Silje2005
CONTRIBUTOR *

av Silje2005

Hei

Takk for svar, jeg skrev to svar over, kan du lese den første også, og gi en tilbakemelding på det også? 🙂

Må jeg virkelig skatte for fri tlf når jeg også privat har annen tlf med eget abbonement?

Har altså pr i dag 2 stk mobiltelefoner med to ulike abbonement, og den ene brukes utelukkende i firma, den andre brukes kun privat. (men fakturaene står begge i mitt navn siden jeg er ENK) Men det er nedbetaling på den jeg bruker i firmaet. Kan man ikke da bare overføre og føre fradrag, uten å måtte skatte privat i tillegg?

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Ja du må skatte av telefonen hvis du tar den med deg hjem. Lar du telefonen ligge igjen på kontoret, unngår du skatt på fri telefon.

Beklager så bare det ene spørmålet

For å starte et As, må du innbetale til firmakonto minst kr. 30.000 i egenkapital, som bokføres Slik:

Debet 1920 Bankinnskudd

kredit 2000 Aksjekapital.

(disse pengene kan brukes til driften, så skal ikke stå på en sperret konto)

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen

Det er litt mer detaljer i Næringsoppgave 2 for AS, men Skattemodulen håndterer dette etter selskapstype på ditt firma. Så ikke noe vanskeligere enn for ENK.

Silje2005
CONTRIBUTOR *

av Silje2005

Takk for svar, men en siste ting (beklager.)., i mitt tilfelle hvor jeg da faktisk har to telefobabbonementer i mitt private navn, vil jeg kunne la ASet da ta begge fakturaene (legge ved kopi i regnskapet) og så bruke samme beskatningen på telefonen som nevnt over, men altså for Begge telefonene innunder samme beskatningssum og ikke bare en? Eller kan man kun føre for en?

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Ja du han ha flere telefonabonnement og bredbånd, og skatte av kr. 366,- pr måned (kr 4392 i året)

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen