Fagområde Spør eksperten
avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
CONTRIBUTOR ***

Varetelling av dyr på landbruksforetak

Hei

Jeg fører regnskap for mitt eget landbruksforetak for første gang i 2016. Tidligere har jeg benyttet meg av en regnskapsfører.

Jeg står litt fast på varetelling og føring vedrørende årsavsluttningen. Foretaket har buskap, som tidligere regnskapsfører førte som varelager.

Noe av buskapen er fra eget avl, og er for salg. Noe buskap er for tilvirking av eget avl, og noe buskap er for kos og hygge (ponnier)

Foretaket har også noe eget produsert høy og innkjøpt kraftfor på lager.

Så hvordan føres dette i eAccounting?

Hvordan skal jeg verdisette dyrene, omsettningsverdi ,eller en sats?

Og dyr som er for tilvirkning av eget avl, skal de virkeligen føres som varelager, og ikke eiendel?

Må jeg skatte av varer på lager?

mvh

Sveinung Helgeland

2 SVAR 2

Re: Varetelling av dyr på landbruksforetak

Hei Sveinung

Regnskap innen landruk har egne regler, og ikke lett å gå inn på i en artikkel uten videre.

I ditt tilfelle bær du bruke samme prinsipp som tidligere regnskapsfører.

Går ut fra at du bruker eAccounting, og i selve årsoppgjøret, vil jeg anbefale deg å få bistand av en regnskapsfører som bistår deg med slike spørmsål, og selve årsavsluttningen for å få regnskape så korrekt som mulig.

Se link til oversikt over regnskapsførere som har avtale med eAccounitng: https://www.visma.no/eaccounting/samarbeid-med-regnskapsforer/regnskap/finn-regnskapsforer/

Sjekk ut et par regnskapsførere som kan bistå deg og be om pris.

Lykke til.

Med vennlig hilsen

Visma Mamut AS

Jørn Karlsen

CONTRIBUTOR ***

Re: Varetelling av dyr på landbruksforetak

Hei

Først må sette opp inngåande balanse,Innstillinger - Regnskapsår og IB, så foreta dyreteljing og verdi. (sjå link skatteetaten)

http://www.skatteetaten.no/no/Radgiver/Rettskilder/Skattedirektoratets-meldinger/takseringsreglene-2016/

Så fører du lagerendringar (sjå eksempel vedlegg) Pass på: ingen mva.

Buskap er varelager. Kosedyr kan du ikkje ta med dersom dei ikkje blir nytta i næring.

Lageret er formue. Eigentilverka varer skal ikkje vera med i formuesverdien, men skal likevel førast i næringsoppgåva.

Mvh. Hallvard Kolle