Mine områder
Hjelp
Stian Malkenes
CONTRIBUTOR ***

Varetelling føre mot 1460

av Stian Malkenes

Hei !
Har ett kjapt spørsmål !
Etter varetelling nå, så har jeg to summer, en som er kjøpt inn mot konto 4300 og en sum mot 4400

Har det noe og si ? Eller fører jeg bare hele varelageret mitt opp Debit 1460 / Kreditt 4390 ?
( dette er første tellingen min... )

5 SVAR 5
Godkjent løsning
Nordlysthai
CONTRIBUTOR **

av Nordlysthai

Heia 

Jeg kan ikke finne konto 4390

Hvorfor det?

Godkjent løsning
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Hvis du krysser av for vis inaktive kontoer, så får du opp kontoen.

Mange kontoer er satt som inaktive. Dette for å gjøre kontoplanen kortere ved starten.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen

Nordlysthai
CONTRIBUTOR **

av Nordlysthai

Jeg skal registrere på konto 1460
Innkjøpte varer for videresalg

Kan man bare registrere for eksempel 1460 til 10000(15%) og 10000(25%mva)
Eller bare registrere 20,000(med konto 1460?)
Jeg prøvde å finne konto 4390 til å kriditt men finn ikke det

Da søk navn av beholdningsending

Da komme en konto som heter beholdningsendring anlegg u/utførelse 7900

Skal jeg bruke den konto til å kreditt?

Kan du forklare meg med eksempel
10000kr(15%mva) og 10,000kr(25%mva)?

Godkjent løsning
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Når du skal bokføre økning i varebeholdning skal det føres slik. Og det skal ikke føres noe MVA på denne bokføringen. MVA førte du fradrag for når du kjøpte varene.

Debet 1460 Innkjøpte varer for videresalg

Kredit 4390 Beholdningsendring, vidersalg

Hvis du ikke får opp kontoene, krysser du av for å vise inaktive kontoer, da skal kontoen komme frem.

Begge disse kontoene er satt som standard: Ingen MVA. Og du skal som sagt ikke føre MVA på denne justeringen mellom to kontoer i regnskapet ditt.

Konto 7900 beholdningsendring anlegg u/utførelse, er noe helt annet. Det er hvis du eks. er elektriker og skrudd opp kontakter ute hos kunden, dette er da summen av varer og timer. Og ikke er ferdig med jobben og fakturert. da har du et varelager hos kunden. Som kalles beholdningsendring anlegg u/utførelse.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei Stian

Det betyr ikke noe du skal føre slik du sier Debet 1460 / Kreditt 4390, så lenge varebeholdningen er økt. Slik at du har sum barebeholdning på konto 1460.

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen