avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn eller registrer en ny bruker

for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

Anna Szulc
CONTRIBUTOR *

Vedr. bilag....

av Anna Szulc

Hei!

Jeg er relativt ny i å føre regnskap selv og fikk nylig beskjed om fra regnskapsfører, at absolutt alle posteringer må følges av et bilag, uansett beløp m.m.

Jeg lurer da på følgende:
Hvis jeg har brukt firmakortet på (iblant tilfeldige) kjøp som jeg ikke lenger har kvitteringer fra, feks dagligvarekjøp, en kaffe på vei til kontoret, en taxi tur jeg ikke lenger har kvittering fra, er det da godt nok som bilag å legge ved kontoutskrift fra banken, hvor det fremgår hva denne utgiften var, feks innkjøp i Kiwi, noe som ikke kommer frem i Vismas eget system?

Og hvis ikke det er godt nok som bilag, hva gjør man da, når man ikke har mulighet for å fremskaffe kvittering? Det må da være en relativt vanlig problemstilling?

Takk for svar!

Mvh. Anna Szulc.

5 SVAR 5

av Jørn Karlsen

Hei

Det er korrekt at det skal vedlegges kvittering / faktura på alle kjøp

Er det små beløp kan det evt. føres etter kontoutskrift med da får du ikke MVA fradrag, siden du ikke har en kvittering med spesifisert MVA.

Er det større beløp så må dette dekkes privat.

Det er viktig at alle kvitteringer og fakturaer legges ved regnskapet. 

Siden du bruker Visma eAccounting, bør du bruke appen Visma Sanner og ta bilde av alle kvitteringer / fakturaer, så går alle bilag rett inn i ditt regnskapssystem.

Så dette pleier ikke være noe stort problem. Skulle da mange et bilag så kan det føres som kostnad uten mva fradrag.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma eAcconting AS
Jørn Karlsen

Anna Szulc
CONTRIBUTOR *

av Anna Szulc

Hei Jørn.

Takk for svar. MVA er ikke tema for min del, da jeg er helsepersonell og ikke tilbyr tjenester som omfattes av MVA. 
Jeg forstår ikke hva det konkret betyr, når du skriver:

"Så dette pleier ikke være noe stort problem. Skulle da mange et bilag så kan det føres som kostnad uten mva fradrag."

Hva vil det si at noe føres "som kostnad uten mva fradrag"? Jeg fører allerede slike utgifter som ikke jeg har kvittering på som "privat uttak" og har som sagt ikke forholdt meg til MVA på noe plan.

Betyr det at jeg kan føre det slik: som privat uttak og vedlegge utskrift fra nettbank som bilag, uansett beløpets størrelse? Eller?

Takk for svar!
Mvh. Anna Szulc.

av Jørn Karlsen

Hei

ja du kan føre alle beløp som du ikke har kvittering for mot konto 2060 Privatuttak. Det blir å betrakte som din lønn. 

Det er ikke noe problem, da får du ikke skattefradrag for denne utgiften.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma eAcconting AS
Jørn Karlsen

Anna Szulc
CONTRIBUTOR *

av Anna Szulc

Hei igjen.

Betyr det at alt som trekkes som "privat uttak" ikke trenger et bilag i det hele tatt?
Eller trengs det fremdeles bilag, bare at det kan være feks utskrift fra nettbank.

Takk for svar!
Mvh. Anna Szulc.

av Jørn Karlsen

Hei

Det som bokføres på konto 2060 Privatuttak (blir som din lønn) og trenger ikke bilag.

Men jeg vil anbefale deg å ha minst mulig av denne typen føringer. Altså skille på bruk av firma bankkonto og privat. Slik at regnskapet blir ryddig.

Med vennlig hilsen
Visma eAcconting AS
Jørn Karlsen