avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn eller registrer en ny bruker

for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

SmarthusetAS
CHAMPION *

Vedr. nye lønnsmodulen i Visma eAccounting. Hva skal med på lønnsslippen?

av SmarthusetAS

Jeg er litt forvirret....

Ved føring av lønn på den nye lønns modulen til eAccounting, så ser det det ut til at vanlig skattetrekk og feriepenger blir utregnet ganske så automatisk. 

Men.. er man ikke (som arbeidsgiver) pålagt å ha et automatisk pensjonstrekk på ca 2% eller hva det nå er?  i tillegg til disse 14.1 % arbeidsgiveravgift?

Blir dette automatisk beregnet 'bak kulissene', og noe jeg i utgangspunktet ikke trenger å tenke på ved kjøring av lønn til mine ansatte (som for øvrig kun er meg selv)?  

Hvor ser jeg i så fall dette? Vil firmaet få en egen faktura med dette "ferdig beregnet" etter innsending av A-meldingen ? Eller er dette noe jeg må/bør selv sette inn på hver (gjentagende) lønnsslipp? Eller vil dette gå av seg selv? Jeg trodde slikt skulle stå på selve lønnsslippen...men mulig jeg tar feil...(?)

Jeg har ikke klart å finne noen informasjon om det. Var i kontakt med Visma Support som ba meg skrive her på faglig forum da de ikke klarte å svare på det der. Jeg fant også denne guiden der det forklares om bokføringsforslag ved lønnskjøring.. men ... det hjalp ikke stort.

Håper på en oppklaring raskt.

3 SVAR 3
Godkjent løsning
Christina Mathisen
VISMA

av Christina Mathisen

Hei

OTP eller øvrig pensjon må beregnes og legges inn manuelt i eAccounting Lønnsslipp. Man må legge på en lønnsart for dette manuelt og legge inn beløpet selv.

Ønsker dere en fin dag.

Mvh Christina Mathisen

eAccounting support

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Leser innlegget ditt en gang til og ser du bare har én ansatt og at jeg kanskje svarte på et annet spørsmål du ikke stilte. 

Svaret på ditt spørsmål om dette må legges inn hver måned er vel at ja, du må legge inn det aktuelle beløpet som er betalt inn i OTP i aktuell måned som lønnslipp/a-melding gjelder for, og du må vel da velge "Tjenestepensjon, firmaets andel" ville jeg tro, og da må eaccounting innrapportere dette og dette må bli tillagt automatisk beløpet som det beregnes arbeidsgiveravgift for slik at dette blir riktig. Tror jeg.

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Jeg vet egentlig ikke og jobber ikke i Visma, men jeg kan gi deg noe info og tips som lekmann på området. Lovpålagt OTP (blir vel feil å kalle det trekk...) vil ikke utgjøre noen forskjell skattemessig for de ansatte slik jeg ser det og skal jo heller ikke innrapporteres på a-melding pr ansatt, utover samlet i forbindelse med beregning av arbeidsgiveravgift for OTP delen, og derfor er det vel heller ikke nødvendig å vise dette på hver enkelt lønnslipp? Da vi tok i bruk Mamut for lønn rapporterte jeg i starten dette på hver enkelt lønnsslipp siden jeg ikke fant noe "samlet OTP innbetalt denne måneden" mulighet ellers i Mamut, men dette var uhensiktsmessig mye jobb å splitte OTP fakturaen for aktuell måned ned på ansatte bare for å tilfredsstille Mamut, og etter å ha søkt litt rundt etter svar på nettet opprettet jeg en såkalt "dummy ansatt" som en Mamut hjelpeveiledning på nett foreslo, men dette var ikke spesielt pen løsning og etter å ha forhørt meg litt rundt forstod jeg vanlig praksis blant andre regnskapsførere var å kjøre samlet otp innbetalt, inn på sjefens lønnsslipp, og det gjorde jeg da videre ut det neste året vi kjørt Mamut for lønn. Håper på å kunne kjøre EA for lønn fra 2015, og hvis det ikke finnes noe felt for "samlet OTP innbetalt denne måneden" i EA i forbindelse med beregning av arbeidsgiveravgift er vel løsningen å kjøre det på sjefen igjen, med samlet beløp som "OTP firmaets andel". Det bør ikke ha noen betydning i praksis at det ikke splittes på de enkelte ansatte siden dette bare havner i a-meldingen på firmanivå. Har man pensjonsinnskudd utover det lovpålagte kan saken stille seg annerledes.