avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn eller registrer en ny bruker

for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

Sigurdur
CONTRIBUTOR **

Verdivurdering av immaterielle eiendeler.

av Sigurdur

Hei,

vi driver med utvikling av programvare, er fortsatt tidlig i produksjonsperioden, men må nærmere vi oss første versjon som kan publiseres. Jeg har lyst til å registrere noen verdi i regnskapet av det vi har gjort, men er veldig usikker hvordan det gjøres og om det er rett og slett lov eller plikt til å gjøre det. I prinsippet så høres det veldig rart ut å bruke masse penger på noe som ikke fører regnskapsmessig til verdiøkning i selskapet. I teorien så burde verdiøkningen være større enn kostnaden brukt, ellers så burde man ikke drive forretningen.

Spørsmål 1:

Kan/bør/må man gjennomføre verdivurderinger av pågående produksjon?, uansett vi fortsatt ikke har et ferdig utviklet produkt.

Spørsmål 2:

Når et av produktene er klart til salg, hvilke konsekvenser har det på ev. verdivurdering? Endres f.eks. metodikken?

Spørsmål 3:

I tilfelle man gjennomfører en verdivurdering, hvordan bokføres den i regnskapet?

Hvis dere i tillegg kan henvise til artikler på nett relatert til saken så setter jeg ekstra pris på det 😊

På forhånd takk,

Sigurdur Gardarsson

3 SVAR 3

av Jørn Karlsen

Hei

Jeg forstår godt ditt spørsmål, men så lenge dere ikke har et ferdig produkt, så er ikke denne en eiendel dessverre.

Det er ofte dette som er vanskelig med å starte et firma og produsere nye produkter. Men lykkes dere, så vil dere forhåpentligvis tjene inn igjen den kostnaden dere nå har under utvikling.

Siden dette er et produkt som dere utvikler for så å selge, så er ikke dette noen verdi  dere kan føre som en eiendel.

Dette blir en utviklingskostnad som dere fører i resultatregnskapet.

Den dagen dere har et ferdig produkt, og har ferdig produkt på lager, så bokføres varebeholdningen på konto 1440 Ferdige egentilvirkede varer, og 1420 Varer under tilvirkning. Men dette skal være virkelige verdier på varer dere kan omsette.

Hvis dere derimot kjøper inn varer, setter sammen til en maskin dere skal bruke i produksjon, så skal det bokføres som en eiendel. Hvis eks. denne maskinen kan brukes over flere år.

Kostnadene til denne utviklingen, bør dere legge til utsalgsprisen, den dagen dere begynner salg av produktet. Og da får dere igjen den kostnaden dere har hatt i opp starts perioden.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen

Sigurdur
CONTRIBUTOR **

av Sigurdur

Hei og Jørn og takk for svar!

Vi produserer ikke fysiske varer (kaffekopp, bildekk, leiligheter eller lignende), men utvikler programvare som kun blir tilgjengelig på nett (SaaS, Software as a Service). Vi kommer til med å leie tilgang til systemet og hver modul i programmet har egen pris. Etter lansering vil brukerne få gratis tilgang i en periode, dett er for å trekke til oss kunder og etter hvert vil vi starte å få inntekter.

Jeg lurer litt på praksis her; la si at vi har brukt 2 000’ til utviklingen, største dele går til utvikling av rammeverket rundt systemet, la si 1 200’, ikke noen særlig verdiskapning, men helt nødvendig for å kunne leie tilgang til de verdifulle delene av systemet. Resterende kan vi dele i to deler 500’ for et ferdig nettbasert produkt og 300’ til en modul vi ikke har publisert ennå.

Spørsmål:

Den dagen vi lanserer og gir gratis tilgang systemet, kan/bør/skal man bokføre immaterielle eiendeler i regnskapet?

Hvo stor andel av det vi har brukt kan/bør/skal registreres i regnskapet og hvilke kontoer skal man anvende?

Endres noe når vi starter å få inntekter på den første modulen?

På forhånd takk 🙂

Godkjent løsning
Jørn Karlsen
VISMA

av Jørn Karlsen

Hei

Jeg forstår hva du mener og ønsker å føre noe av dette som eiendel.

Dette er ganske omfattende å regne ut, og du bør søke hjelp hos en autorisert regnskapsfører eller revisor, som da vil se hele regnskapet. og få forståelsen av hva dere utvikler.

Avsetter dere feil beløp på eks. immaterielle eiendeler, så vil det påvirke regnskapet negativt de kommende årene.

Immaterielle eiendeler kan du føre på denne kontoen.

Konto 1000 Forskning og utvikling

Denne kontoen brukes til ervervet forskning og utvikling som er balanseført. Hvis dette ikke skal balanseføres, men kostnadsføres, opprett da en egen kostnadskonto på dette, innen nummerserien 6000 - 7999. Vær oppmerksom på at konto 1000 angir at saldo på denne kontoen regnes som skattemessig formue, se også konto 1001 og 1005. 

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen