Mamut Spør eksperten
avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Highlighted
CONTRIBUTOR *

Viderefakturere utlegg til kunde

Hei

Jeg er fotograf og på jobb (med kunden) legger jeg ofte ut for mat, parkering o.l. Dette skal jeg viderefakturere kunden. Hvordan gjør jeg det i regnskapet? Skal jeg registrere utleggene som vanlige utgifter og deretter fakturere kunden? Og hvordan blir det med MVA? Ikke alle utleggene kan jeg kreve refusjon for. Da skal vel disse utleggene faktureres til kunden uten MVA?

5 SVAR

Re: Viderefakturere utlegg til kunde

Hei Wenche

Det er riktig, du skal føre utleggene dine i regnskapet på vanlig måte.

Når du fakturerer kunden for disse utleggene skal du bellaste de med 25% MVA, siden det er den satsen du faturerer mest av.

Med vennlig hilsen

Visma Mamut AS

Jørn Karlsen

CONTRIBUTOR *

Hei,

Jeg legger også ofte ut for kunder (type mat, parkering o.l. ). Har enkeltpersonforetak og er ikke MVA-pliktig (bransje: 85.510 undervisning innen idrett og rekreasjon). Da skal jeg vel fakturere hele beløpet inkl. mva slik at jeg får tilbake alt jeg har lagt ut?

(updated by Jørn Karlsen VISMA ‎16-10-2017 07:33 )

Hei Sebastian

Ja du fører hele beløpet inkl. Mva som kostand i ditt regnskap. Og kan derfor fakturere hele beløpet inkl. Mva til dine kunder.

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen

CONTRIBUTOR *

Sv: Viderefakturere utlegg til kunde

Hei,

ser at denne tråden er over ett år gammel, men slenger meg på istedenfor å starte en ny tråd om samme tema.

Jeg har ENK, ikke mva-pliktig, og har til nå bokført utleggene og deretter fakturert kunde for hele beløpet. En kunde ønsker nå at jeg leverer kvittering, slik at han kan trekke fra mva. Jeg kompenseres for hele beløpet, som før. Dette er i utgangspunktet ikke noe problem for meg, så lenge jeg får utlegget dekket, men jeg er usikker på hvordan dette i så fall skal bokføres, og om det i det hele tatt kan gjøres på denne måten.

Det skal også nevnes at jeg kommer til å bli mva-pliktig om kort tid — da blir vel problemstillingen helt annerledes?

På forhånd takk!

Med vennlig hilsen

T.C. Jacobsen

Med vennlig hilsen
T.C. Jacobsen

Sv: Viderefakturere utlegg til kunde

Hei

Siden du ikke er mva pliktig pr. i dag, skal du ikke fakturere eller skrive ut kontantsalg med mva. Så din kunde kan ikke få et bilag som viser mva.

Kunden betaler deg da uten at det er beregnet mva, og da har ikke din kunde fradrag for mva.

Det er først når du er blitt mva. registrert at du skal begynne å legge på mva ved salg, og gjøre fradrag for mva ved innkjøp.

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen