for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.
for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.
Hei,
jeg har betalt flyreise med firmakort og hotell + taxi og buss med privat kort. Dette skal viderefaktureres til kunde etter avtale. Hvordan gjør jeg dette i eAccounting og hva med mva som jeg har betalt?
Løst! Gå til løsning.
Hei Jan
For å kunne fakturere dette, må du ha en artikkel (produkt) som heter eks. reisekostander. Har må du ha en artikkelkontering, og bokføre salgsinntekter på konto 3900 Andre driftsrelaterte inntekter.
Når du betaler dette med privat kort, kan du lage en bankoverføring til deg selv.
Kredit 1920 bankinnskudd
Debet 7140 Reiseutgifter ikke oppgavepliktig.
Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen
Hei Jørn,
Har det sammen spørsmål som Jan ovenfor.
Oppretter artikkelkontering for Reisekostnader som du anbefaler (se vedlegg).
Det funker bra med kto 3900 for MVA-pliktig, men ikke for MVA-fritt pga 3900 i kontoplan har høy sats MVA kode og kan ikke endres (fordi den er knyttet til fast artikkel Ekspedisjonutgifter som kanke slettes eller endres). Hvordan gjøres det best mulig?
Skal det opprettes f.eks kto 3901 med MVA-kode I? eller brukes noen av 31xx (salgsinntekt avgiftfri), f.eks 3190?
Takk på forhånd.
Hei
Hvis du er mva pliktig, skal du videre fakturere reiseutgifter mva 25% mva. Selv om du har kvittering med lavere sats.
Så du kan bare kopiere tjenester med Høy mva, og styre den til der du vil h inntekten.
Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen
Jørn, takk for svaret.
Akkurat, jeg må viderefakturere med 25% sats etter jeg ble MVA-pliktig.
Men for nå er jeg MVA-fritt (ikke nådd 50kNOK grense for å registrere i MVA registeret) og så lenge kan ikke kreve MVA på faktura.
Hei
Ok, da fakturerer du tjenester mva fritt. Denne artikkel kontringen kan du også kopiere og styre mva fritt til en konto du selv oppretter.
Har du spørsmål om hvordan du gjøre dette i systemet, må jeg be deg kontakte support.
Som svarer på spørsmål vedr ditt system.
Faglig forum er et forum for spørsmål innen lover og regler i lønn og regnskap.
Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen
Skjønner, det er begrensninger i Visma systemet da.
Da den enkelste løsningen blir å vente litt og fakturere reisekostnader etter registrering in MVA-registeret.
Det er faglig spørsmål da: hvilken kontoen er best for å bokføre reisekostnader som kunden blir videre fakturert? 3190 "Refunderbare utlegg for kjøpers regning" eller 3900 "Annen driftsrelatert inntekt"?
Hei
Det er fullt mulig å fakturere dette før du blir mva pliktig.
Riktig konto er 3190 Viderefakturering av omkostninger ved salg, innenlands, avgiftsfritt
Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen
Jørn, tusen takk for hjelpen.
Hei
Bare hyggelig, sjekke med support hvordan dette settes opp i systemet.
Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen
Karenlyst allé 56
0277 Oslo, Norge
Copyright © 2019 Visma.com. All rights reserved.