Fagområde Spør eksperten
avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
CONTRIBUTOR *

Vill-ledende informasjon og markedsføring

Jeg føler meg dessverre skikkelig lurt av Visma. Jeg var helt tydelig på at jeg ikke kunne NOE regnskap fra før, og at jeg har hatt ekstern regnskapsfører til firmaet mitt i mange år. Selger fortalte da hvor enkelt det var å føre regnskapet selv, i Visma  "Full opplæring var inkludert."- og jeg kjøpte derfor programmet. 

Jeg har ikke fått NOE opplæring, jeg har sittet og sett på videoene deres på nettet, men de er ikke konkrete nok. Det er jo det regnskapsfaglige jeg trenger hjelp med, og det var jeg veldig tydelig på! Det data-tekniske er egentlig ikke så vanskelig for meg - men det er jo umulig å vite for eksempel hvordan man fører korrekt debet og kredit, jeg aner jo ikke hvilke ulike posteringskonti som skal gå mot hverandre...????!!! Ja, SÅ nybegynner er jeg - OG DET GJORDE JEG OPPMERKSOM PÅ. Det er det som irriterer meg mest, - dere har holdt meg for narr.

Senest i dag har jeg vært i kontakt med dere, både ifht om der finnes flere opplæringsvideoer eller liknende, men nå må jeg evt melde meg på betalingskurs ulike steder i landet. Det er jeg ikke villig til, - og det var ikke det dere lovet.

Så - jeg sier herved opp avtalen med dere, og jeg skal også gjøre det formelt i brev/epost. Jeg kommer også til å be om å få refundert kjøpet. Jeg er ufattelig misfonøyd.

Kristin Myrmel

19 SVAR 19

Re: Vill-ledende informasjon og markedsføring

Hei Kristin

Først vil jeg beklage at du har fått denne opplevelsen, og skal gjøre mitt for at vi retter opp i dette snarest.

Dette er et Faglig Forum for spørsmål innen lover og regler i regnskap og lønn, som er en gratis tilleggstjeneste for alle som bruker våre programmer. Hvor du kan spøøre om akkurat slike ting du lurer på Hvilken konto, debet eller kredit, MVa regler osv. I tillegg er support i lisensprien, som du kan kontakte så mye du vil skriftelig, på telefon eller chatt.

Vi gratis videokurs, som du kan se om og om igjen og velge kappittel.I tillegg skal du få en time gratis konsulent for å komme godt i gang.

Jeg vil ta dette videre, slik at vi får rettet opp i dette og du kan komme godt i gang med Visma regnskapssystemet. 

Du vil høre fra oss i løpet av dagen.

Med vennlig hilsen

Visma Mamut AS

Jørn Karlsen

CONTRIBUTOR *

Hei Kristin Myrmel :-)

Jeg har bare lyst til å kommentere litt til deg.

Vi sitter som regnskapsførere og har fått en rekke henvendelser fra kunder av Visma eAccounting som opplever nøyaktig slik du har beskrevet. Det er en grunn til at vi har en 3 årig utdannelse for å utføre den jobben vi gjør.

Vi har nå endel kunder som vi bistår med eAccounting og ser at mange sliter som du beskriver med det regnskapstekniske. "Alle" kan ikke være regnskapsførere som det reklameres med dessverre :-)

Skulle du fortsette med programmet ville jeg på det sterkeste anbefale deg å kontakte et regnskapsbyrå som kan bistå og lære deg det grunnleggende, og la regnskapsbyrået avstemme og sende inn oppgaver for deg.

Ha en riktig god dag!

Mvh Tonje Martinsen

Hei Kristin og Tonje

Jeg forstår frustrasjon, og som Tonje skriver er det lurt å få bistand fra en regnskapsfører eller konsulent hos oss.

Jeg har bistått mange kunder med å komme godt igang, og anbefaler ofte å kontakte en regnskapsfører for mer bistand.

Det kan absluttt være verdt å bruke noen kroner på å komme godt i gang enten fra en konsulent hos oss eller regnskapsfører.

Fått beskjed om at Visma har kontaktet deg Kristin, så da håper jeg at du får bistand og at du kommer godt i gang med eAccounintg.

Ta gjerne kontakt med oss, dersom du har behov for bistand.

Med vennlig hilsen

Visma Mamut AS

Jørn Karlsen

CONTRIBUTOR ***

Hei!

Henger meg litt på her!

Jeg er ikke misfornøyd med dere, men veldig frustrert!!

Har hatt Mamutt Dataks i mage år, uten problem, men gikk over til eAccounting for noen år siden.

Er veldig fornøyd med at det er online, og overfor mine kunder fungere det aldeles utmerket.

Men denne gangen var MVA meldingen og Næringsoppgaven et mareritt.

Jeg fikk tilsendt en link fra dere ( direkte support) som var helt misvisende, det skulle de visst rette på.

Mva medling ble helt feil, men jeg klarte tilslutt å finne ut av det selv.

Da næringsoppgaven skulle skrives ut, stemte den overhode ikke. 

Jeg hadde ført forskuddtrekk på konto 2600 i stedet for 2072. Jeg rettet på dette så regnskapet viste riktig, men i næringsoppgaven ble det stående "minus" dette beløpet. Selvom utgående saldo på 2600 nå er 0, klarer ikke næringsoppgaven å få dette til. MANGE mailer til support, men de finner ikke ut av det og kan ikke hjelpe meg. Virker som det er noe i systemet som henger seg opp.

i tillegg kommer tall fra både 2015 og 2016 (lagt sammen) på post 2061 (kontantuttak)og 2072 (skatter)

Jeg har derfor måtte føre næringsoppgaven mauellt til Altin med mine riktige tall. Da stemmer det, heldigvis!

Har fått beskjed fra Support at siden jeg har Enkeltmannforetak var det noen poster jeg skulle slått sammen før årsavslutning.

Jeg har fulgt "årsavslutningen" til punkt og prikke, men har ikke fått noen opplysninger om dette.

Har nå bedt ekstern revisor om hjelp til å rette opp dette. Håper det er ok til neste år. Smilefjes glad

Mvh David

Hei David

Hyggelig å høre at du er fornøyd med systemet.

Det er alltid en overgang å bytte system, og lære seg nye funksjoner.

Fra 01.01.17 er det ny MVa oppgave, men den store endringer er inmport av varer og tjenester. Vet ikke hva som gikk glt hos deg, men bra du løste dette.

Når det gjelder næringsoppgaven, så er kontoer sat opp til å gå til riktige poster i Næringsoppgaven, men det er fullt mulig å gå inn i næringsoppgaven og endre beløp og poster.

I eAccounting er det vitig at alle årsoppgjørs posteringer blir ført slik at resultat er disponert riktig, samt for deg som har Enkeltpersonforetak har tømt privat konto osv.

Hvis du ikke hadde gjort dette før du gikk inn i skattemodulen og startet på skjemaene, er det fullt mulig å korrigere regnskapet, og hente inn nye tall fra eAccounitng til skattemodulen, slik at skjemaene blir riktig.

Dette kan du fint teste også etter at du har levert skjemaene til altinn.

eAccounitng er et system i rask utvikling og det kommer nye funksjoner og forbedringer hver uke, så systemet blir bare bedre og med nye funksjoner for hver uke. Så følg med op oppdattering og nyhetsbrev som blir sendt ut.

Med vennlig hilsen

Visma Mamut AS

Jørn Karlsen

CONTRIBUTOR ***

Hei igjen!

Ok, så bra !! Skjemaet er levert inn til Altin, så det bryr jeg meg ikke om, men hvordan kan jeg rette opp i dette NÅ  , så det stemmer til neste år?

Det gjelder som tidligere skrevet 2061 og 2072. Disse skal vel nå vise kr 0, eller ?

Har ikke peilig hvordan jeg gjør dette, mot andre kontoer osv.

mvh David

Hei David

Privatkontoer for enkelt personforetak skal overføres til konto 2050 Annen egenkapital før årsavsluttningen og skatteskjemaer lages hvert år.

Med vennlig hilsen

Visma Mamut AS

Jørn Karlsen

CONTRIBUTOR ***

Hei!

"skatteskjemaer lages hvert år", ....den skjønte jeg ikke.

Skal prøve å forklare det nærmere...

På næringsoppgaven i post 2070, ble tallet altfor høyt. Det vil si at betalt forskuddskatt for både 2015 og 2016 lå der.

Det var sikkert noe jeg skulle gjort med 2015 i fjor...men hva? Hvordan retter jeg opp i det nå?? slik at det ikke blir tredobbelt neste år??

mvh David

Hei David

Gå inn i næringsoppgaven og korriger beløpet.

Når du går inn i næringsopgaven og på post 2070, klikk på pilen og se hvilken kontoer som du har tall på i regnskapet ditt.

Evt. kan du korrigere regnskapet pr. 31.12.2016, og hente inn nye tall i skattemodulen.

Med vennlig hilsen

Visma Mamut AS

Jørn Karlsen

CONTRIBUTOR ***

Hei igjen!

Det er akkurat dette som gjør meg så frustrert.

Jeg får egentlig ikke svar på det jeg spør om !!!

Jeg går inn i næringsoppgaven på post 2070 som du sier. der ligger forskuddskatt, en sum som tilsvarer år 2015 og 2016.

Selfølgelig kan jeg overstyre dette. Det gjorde jeg også da seg sendte den til Altin, som jeg har beskrevet tidligere!!!

MEN, det hjelper jo ikke regnskapet... når jeg går inn i regnskaptet på konto 2070 er ingående saldo pr 01.01.16 kr xxxx ( forskuddskatt betalt i 2015)

Utgående saldo pr 31.12.16 er kr xxxxx (forskuddskatt betalt i 2015 + 2016), og dette kommer fram på næringsoppgaven.

Men det blir jo ikke riktig!! 

Så er mitt spørsmål enda en gang. Hvordan retter jeg opp dette i regnskapet!!

CONTRIBUTOR ***

Hei enda en gang!

Skal 2070 foskuddskatt også overføres til 2050 egenkaptal før årsavslutning når man har ENK?

I tilfelle, hvorfor kommer ikke dette fram når man følger "årsavslutning" til punkt og prikke??

Har fulgt "årsavslutning" til punkt og prikke i alle år, men det er først i 2015/16 jeg hadde forskuddskatt og privatuttak.

DA begynte "probleme" Smilefjes glad

Mvh David

Hei David

Nei 2070 Forskuddskatt skal du ikke overføre til 2050 Annen egenkapital.

Når du får skatteoppgjøret for 2016, skal det føres mot konto 2070.

Med vennlig hilsen

Visma Mamut AS

Jørn Karlsen

CONTRIBUTOR ***

Hei igjen!

Jammen det er jo det jeg har gjort !!!!!!!!!!!!!

Jeg har betalt forskudd skatt fire ganger i året, og ført det på konto 2070 ( 2072)!!!

MEN I NÆTINGSOPPGAVEN nå, på post 2070, kommer det et tall som tilsvarer forskuddskatt for 2015 og 2016 !!!

Hvorfor er det IKKE bare tall for 2016 som står der!!!

Hvorfor LEGGER 2015 seg sammen med 2016. Det blit jo helt feil i næringsoppgaven.

Vær så snill og svar meg på akkurat det. 

mvh David

Hei David

Konto 2070 er en balanse konto og saldo blir overført fra år til års.

Du har da betalt forskuddsskatt og fått en et skatteoppgjør.

Når du foretar et årsoppgjør skal du bokføre avsetning på skatt, vet du om dette er gjort?

Hvis ikke må du bare nullstille 2070 mot konto 2050. Da du har for høyt beløp på konto 2050 annen egenkapital.

Med vennlig hilsen

Visma Mamut AS

Jørn Karlsen

CONTRIBUTOR ***

Hei igjen!

"bokføre avsetning på skatt" Det er nok ikke gjort. Som tidligere sagt har jeg fulgt alle retningslinjene for "årsoppgjør" til punkt og prikke.

Hvis dette skal gjøre må dere få det med på "Årsoppgjør" !! Samme gjelder med det at privat uttak skal overføre til 2050 på ENK.

Jeg er ingen revisor Smilefjes glad)

Hvordan nullstiller jeg 2070 mot 2050 nå.?? Helt grønn !! kredit 2070 - debet 2050 ?? 

mvh David

Highlighted
CONTRIBUTOR ***

Hei Jørn Karlsen

For meg ser det ut som du svarer David Evensen som om han driver AS.

Fant denne teksten på firmadrift.no:

Siden personlige skattytere og upersonlige skattytere behandles helt ulikt skattemessig, må vi se på hver av disse gruppene for seg.

Skatt personlig næringsdrivende

Driver du selvstendig næringsvirksomhet (enkeltpersonforetak) eller er deltaker i ansvarlig selskap, skal du betale forskuddsskatt. Det betyr at du betaler skatten så snart inntekten oppstår.

Forskuddsskatt
Det du betaler i forskuddskatt, er beregnet på bakgrunn av overskuddet forrige år.

For at nye enkeltpersonforetak og ansvarlige selskaper skal få tilsendt innbetalingsblanketter, må de melde fra til likningskontoret om virksomheten og fortelle hvor mye overskudd (eller underskudd!) de venter det første året.

Skatteetaten sender ut innbetalingsblankett basert på inntektsforhold forrige år. Skatten fordeles over fire terminer med forfall 15. mars, 15. mai, 15. september, 15. november

Bokføringen
av skatten er enkel: Når skatten innbetales, debiteres konto 2070 (en egenkapitalkonto) og den betalingsmiddelkonto som belastes, f eks 1920, krediteres. Så samme måte behandles restskatt. Har du betalt inn for mye og får tilbakebetaling, blir konteringene motsatt: Kredit 2070 og debet 1920.

Skatten oppfattes ikke som kostnad men heller som en måte å disponere overskuddet, på linje med eierens privatuttak.

Før overføring til nytt år bør en avslutte konto 2070 mot 2050 Annen egnekapital på samme måte som en avslutter konto 2060 mot 2050.

Mvh Hallvard Kolle

CONTRIBUTOR ***

Hei!

Det var mere forståelig, Takk !!

Da skjønner jeg hvorfor næringsoppgaven ble feil!

Men dette må dere få med på retningslinjene på "Årsavslutning".

Dette er jo helt umulig å vite for en som ikke er regnskapsfører Smilefjes glad

Kan jeg gjøre dette nå, ved å gå tilbake til 31.12.16, slik at det stemmer i regnskapet? (næringsoppgaven er sendt inn...med riktige tall )

Blir tallene overført automatisk til 2017 ?

Eller kan jeg bare gjøre det nå pr dags dato, så det stemmer??

Mvh David

Hei David

Fint om du starter ny henvendelse med riktig overskrift, da blir det lettere å søke på om andre har samme spørsmål

Ja ikke uenig at det kunne stå på veiledningen, men det er veldig mye som man må passe på i en årsavsluttning. og er man usikker anbefaler jeg å få bistand av en regnskapsfører.

Du kan fint korrigere dette nå pr. 31.12.16. Slik at du får riktige tall.

Men som Hallvard påpeker, Har du selskapsfoirm AS er det en annen måte å føre disponering av AS på. 

Lykke til.

Med vennlig hilsen

Visma Mamut AS

Jørn Karlsen

.

CONTRIBUTOR ***

Hei!

Ok, Takk!

Da avslutter jeg denne. Smilefjes glad

Mvh David