avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn eller registrer en ny bruker

for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

Pim_PME
CONTRIBUTOR *

Visma Skatt, bil, avskrivninger

av Pim_PME

Hei,

Jeg er litt usikker nå. Jeg har ENK og firmabil som brukes kun til firma kjøring(jeg har privat biler og 😉 ). Alt ble registrert i regnskapet - drivstoff, vedlikehold, innkjøp, avskrivninger etc. 

Jeg begynte med Visma Skatt og får feil at :

• - Det er oppgitt avskrivning i post 6000 i skjema RF-1175 - Næringsoppgave 1. Da må skjema RF-1084 - Avskrivning eller skjema RF-1152 - Avskrivninger for særskilte driftsmidler og påkostninger i kraftverk opprettes.
  • RF-1084 - RF-1084 Avskrivning er ikke opprettet.

Som jeg forstår jeg må opprette en bil manuelt under opplysninger/bruk av bil og føre alle kostnader der ?

Er det mulig å hente det automatisk fra visma ? (det er kun 1 bil i firma)

Hva med avskrivninger ? Bor jeg opprette noe under skattemessige avskrivninger ? Hva type avskrivning da ?

Er det mulig å hente data fra eaccounting direkte ?

Hva med utgifter på eiendom ? Jeg har lager/verksted på firmaadressen(samme adresse som jeg bor i), er det nødvendig å gjøre noe under opplysninger/eiendom eller kan utgifter på strøm etc føres manuelt i altinn etterpå ?

2 SVAR 2

av Jørn Karlsen

Hei

Det er korrekt.

Har du firmabil, må du fylle ut flere skjemaer.

Med ENK og firmabil, hvor du skriver at bilen brukes kun til firmakjøring, må du ha installert en elektrosik kjørebok. Som logger all kjøring. og kan avdekke privat kjøring.

Brukes bilen privat må du skatte av kr. 3,40 pr kilometer

Så systemet oppretter automatisk de skjemaene du må sende inn på grunnlag av all informasjon som er i Visma eAccouting.

Vedr. avskrivninger, så kommer det an på om du har bokført lineær avskrivning eller saldo avskrivning.

Visma eAccounting Skattemodulen henter opplysningene som ligger på hver konto. og skal fylle ut skjemaene riktig for deg.

Kostnadene på bil, der må du hente tallene ti bil skjema manuelt.

Er eiendommen eiet av sitt firma eller er det eiet av deg privat, det gjør en stor forskjell.

Alle kostnader og inntekter skal bokføres i ditt regnskap, og ikke legges inn manuelt i altinn.

Vi skal ha gratis webinar på skattemodulen på mandag. Som jeg vil anbefale deg å delta på.

Du kan melde deg på her

Det blir også satt opp flere webinarer i ukene som kommer.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen

Silje Rong
VISMA

av Silje Rong

Hei

Diskusjon i Visma eAccounting er et forum for system tekniske spørsmål.
Siden ditt spørsmål er innen lover og regler i regnskap, flytter jeg ditt innlegg til faglige spørsmål.

Har du tekniske spørsmål, er du velkommen til å legge inn det her ved en senere anledning.

Dersom du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning vennligst trykk "Godta" som løsning. Dette hjelper både oss og andre brukere i Community!

Med vennlig hilsen : Silje Rong | Support Manager