avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn eller registrer en ny bruker

for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

EWA MAJAK
CONTRIBUTOR ***

Vraket bil

av EWA MAJAK

Hei. 

På hvilken konto i regnskap må jeg legge vrakpant av firambilen.

Bilen ble kjøpt for 14.000 nok i 2014 år. 

Mvh Ewa Majak

7 SVAR 7

av Jørn Karlsen

Hei

Hvis bilen ikke har en regnskapsmessig verdi pr i dag på konto 1230 Biler. Bokfører du vrakpanten på konto 3800 Salgssum anleggsmidler

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen

Torbjørn Bjørndal
CONTRIBUTOR **

av Torbjørn Bjørndal

Jeg har en firmabil som nå er vraket, men det gjenstod noe avskrivning. Hvordan fører jeg da? Og skal jeg velge alternativ utrangere eiendel?

Godkjent løsning
Jørn Karlsen
VISMA

av Jørn Karlsen

Hei

Først gjennomfører du avskrivninger til og med den måneden bilen var i drift.

Så velger du handling og utrangere eiendel.

Restverdien blir da ført på konto 7800 Tap ved salg av anleggsmidler.

Er bilen vraket i form av skade på bilen, og du får igjen penger fra forsikringsselskapet, så fører du denne innbetalingen mot konto 7800 Tap ved salg av anleggsmidler, så bli kostnaden kun egenandel.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen

Godkjent løsning
Torbjørn Bjørndal
CONTRIBUTOR **

av Torbjørn Bjørndal

Ok, takk. Nå var jeg litt rask og utrangerte eiendelen uten å ta siste avskrivnger. Blir det feil? Hva gjør jeg da for å rette opp feilen?

Godkjent løsning
Jørn Karlsen
VISMA

av Jørn Karlsen

Hei

Det er ingen problem, da blir tapet bare litt større, men resultatet ditt blir uansett det samme.

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen

EWA MAJAK
CONTRIBUTOR ***

av EWA MAJAK

Denne bilen ble ikke utsatt for avskrivninger,  kjøpet er blitt bokføre på konto 6540.
Så bokfører jeg vrakpanten på konto 3800 Salgssum anleggsmidler
eller på konto 6540? 

Godkjent løsning
Jørn Karlsen
VISMA

av Jørn Karlsen

Hei

Vrakpant / Salg av biler, dvs, fortjeneste skal føres på konto 3800 Salgssum anleggsmidler

Hvis bilen hadde en verdi over 15.000 og levetid på over 12. mnd. skulle den vært ført på 1230 Biler og avskrevet.

Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen