Mine områder
Hjelp
Miqvis
CONTRIBUTOR *

auksjonssalg

av Miqvis

Har solgt en båt for en kunde for kr 30000,- auksjonen beholder 3000,- jeg vil ha 5000,- resten skal utbetales til kunde. Hvordan føres dette? Har bankintegrasjon.

Miqvis

5 SVAR 5
Miqvis
CONTRIBUTOR *

av Miqvis

Samt ar det er moms på både gebyret til auksjonsfirmaet og på jobben jeg har utført.

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hvis du har Mottatt kr. 27.000,- så skal du ikke føre gebyret. Det tilhører eier av båten.

Så da blir føringene som jeg satte opp:

Innbetalingen på kr. 27.000,-

Debet 1920 Bankinnskudd Kr. 27.000,- (går da ut fra at det er beløpet du har fått utbetalt)

Kredit 1509 Ikke reskontroførte kundefordringer

Utbetalingen til kunden føres slik:

Kredit 1920 Bankinnskudd Kr. 22.000,-

Debet 1509 Ikke reskontroførte kundefordringer Kr. 27.000,-

Kredit 3120 Salgsinntekt tjenester, avgiftsfri kr. 5.000,-

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen

Godkjent løsning
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Du har ikke kjøpt båten eller eier denne ?

Så du skal egentlig kun ha en provisjon på kr. 5000,- ?

Da bokfører du det slik:

Innbetalingen på kr. 30.000,-

Debet 1920 Bankinnskudd Kr. 27.000,- (går da ut fra at det er beløpet du har fått utbetalt)

Kredit 1509 Ikke reskontroførte kundefordringer

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen

Miqvis
CONTRIBUTOR *

av Miqvis

Hei,

Saken er at jeg må sende penger til båteier, har mottatt 27000,- fra auksjonsfirmaet og vil beholde 5000,- av dem for så å overføre resten til båteier, skulle derfor gjerne sendt ett bilag som forklarer, tenker en type faktura, for så få pengene ut fra bankkonto via integrasjonen.

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Du kan ikke sende faktura på dette, siden det ikke er du som har solgt båten. Inntekten din er kr. 5000,-

Så før det slik jeg har beskrevet ovenfor.

Når du har mottatt betalingen så føres det slik jeg skrev, du betaler kunden kr. 22.000. Holder tilbake kr. 5.000,-

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen