avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn eller registrer en ny bruker

for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

Mariannw
CONTRIBUTOR ***

bokføre eget forbruk og produkter som må kastes

av Mariannw

Hei, hjelper en slektning med å begynne å føre sitt eget regnskap i eAccounting (gjelder et lite, MVA registrert AS)

Hun selger blant annet hudpleieprodukter hjemmefra. Hvordan kan vi bokføre når et produkt går ut på dato, eller kunder åpner forseglede pakninger, eller når et produkt åpnes for demo og ikke kan selges. Disse må som regel kastes.  Innkjøp bokføres på konto 4000.

Og kan eget forbruk faktureres til henne til innkjøpspris? Er det lov?

En annen tanke slo meg.. Hun selger disse produktene fordi det er det eneste som hjelper på hennes og hennes barns alvorlige eksem. Hun bruker produktene selv og bruker seg selv som 'reklame' for sine kunder. Når de ser og hører hvordan hun holder huden fin, så kjøper kunden gjerne det samme. Blir det feil å sette NOE av hennes eget forbruk på Reklameutgifter? Litt spesielt kanskje, men blir det feil?

Og hva med MVA på alt dette?

Beklager lang innlegg. Setter pris på råd 🙂

hilsen Mariann

3 SVAR 3
Godkjent løsning
Jørn Karlsen
VISMA

av Jørn Karlsen

Hei

Hun skal føre varetelling /justering av varelageret pr. 31.12.20.

Debet 1460 Innkjøpte varer for videresalg

Kredit 4390 Beholdningsendring, vidersalg

Konto 1460 Innkjøpte varer for videresalg skal ha samme verdi som varetellingslistene pr. 31.12.

Produkter til demo, kan du overføre fra konto 4000 til konto 7320 Reklamekostnader (kkke før mva)

Produkter hun bruker selv, må hun betale utgående MVA på.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen

Mariannw
CONTRIBUTOR ***

av Mariannw

Takk da skal jeg notere meg det ang. varelager. Men du sier ikke noe om prisen på varer solgt til seg selv. Kan man selge til seg selv til innkjøpspris pluss mva? eller må man legge på litt?

Godkjent løsning
Jørn Karlsen
VISMA

av Jørn Karlsen

Hei

Innkjøpspris + Mva er en grei regler.

I AS, man du få personalrabatt inntil kr. 8.000,- Så i teorien kan hun ta ut produkter gratis for kr. 8.000,-

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen