for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.
for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.
Hei, jeg ser 2 bokføringsforslag til bokføring av skatt i eAccounting, bokføring av årets skatt; D 8300 og K 2510 utlignet skatt og så betaling av skatt K1920 og D2500 ikke utlignet skatt.
For meg ser det ut som om dere har byttet om på de 2 konti 2500 og 2510. Ved årets slutt er jo ikke skatten utlignet så da skulle det vel gå til K2500 ? Og ved betaling så betaler man det man har blitt lignet altså D2510 ?
For meg ser det ut som om dette førte til feil føring i høst da jeg betalte skatten, ved at 2500 ble brukt når jeg kun brukte det forslaget jeg fikk fra systemet.
Kommentarer?
Kunne også ønsket meg en fullstendig liste over bokføringsforslag for AS og skatt, dvs. betaling av forskudd skatt etc.
Løst! Gå til løsning.
Hei Gjert
Takk for at du er oppmerksom, Bokføringsforslaget: Bokføring av årets skatt skulle gått mot konto 2500 - Betalbar skatt, ikke utlignet.
jeg har sendt dette videre til de som utvikler systemet,
Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen
Jeg ser nå at i mitt AS så henger det i balansen fortsatt en post fra 2015 på "2510 Betalbar skatt kr xx", som har fulgt med hvert år siden.
Hvordan får jeg denne bort? Den oppsto da jeg betalte firmaskatten den 02.11.2016, det ble ført som
Debet 2510 Betalbar skatt - utlignet
Kredit 1920 Bankinnskudd
Her skulle det sikkert vært ført noe da skatteseddelen ble mottatt, men når det ikke ble gjort, hvordan retter jeg da opp i det nå? Denne ødelegger balansen i næringsoppgaven også.
Hei
Du beregner hvor mye skatt du skal betale for 2018, så sørger du for at dette beløp blir saldo på konto 2500 Betalbar skatt, ikke utlignetet .
De øvrige kontoene du har for firmaskatt fører du mot konto 2050, hvis du allerede har disponert resultatet.
(konto 2510 og 2540)
Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂
Dette hjelper både oss og andre brukere i Community Smilefjes glad
Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen
Det blir ingen skatt i 2018, pga fremførbart underskudd.
Så da sitter jeg i næringsoppgaven med en post "betalbar skatt" på 2510, som havnet der siden programmet foreslo den i 2016, derav spørsmålet på denne tråden.
Jeg kan nulle posten i næringsoppgaven for å få det til å bli riktig, men hvordan gjør jeg det i regnskapet?
Hva nuller jeg 2510 mot? Kan ikke ta det fra 2050, da blir jo resultatet helt galt?
Hei
Du bær korrigere dette i regnskapet og ikke bare i Næringsoppgaven.
Op konto fremførbart underskudd skal du da ha den saldoen som er riktig ut fra årets underskudd og tidligere over og underskudd. De øvrige kontoene fører du mot konto 2050.
Konto 2050 er annen egenkapital og har ikke noe med resultatet å gjøre. Samt du kan ikke føre dette mot en annen konto.
Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂
Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen
Nei, dette forstår jeg ikke så mye av.
Denne henger fra 2016. Tallet var den gang riktig, og skatten ble betalt, slik at overskuddet fra det året ble overført annen egenkapital. Siden da har det kun vært minimale endringer.
Hvorfor denne saldoen på 2510 har fulgt med siden er det som er problemet. Ville jo tro at den skulle stå i null når skatten var betalt?
Sier du at 2050 annen egenkapital-beløpet er feil siden posten 2510 fulgte med? Kan du gi meg et helt konkret eksempel på hvordan jeg skal føre/korrigere dette?
Hei
Det hele henger sammen med at konto konto 2500 og 2510, ikke er gjort opp tidligere år.
Ved årsavslutningen skal konto 2500 Betalbar skatt, ikke utlignet, ha den saldoen til kredit som er beregnet og avsatt skatt. slik at konto 2510 Betalbar skatt, utlignet er i null.
Det enkleste er å bare bruke en av diss kontoene eks. 2500 Betalbar skatt, ikke utlignet.
Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen
Etter å ha chattet med regnskapsfører hos dere fikk jeg følgende forslag til løsning:
8309 - Betalbar skatt, for mye, for lite avsatt tidligere år debet xxxxx 2510 - Betalbar skatt, utlignet kredit xxxxx.
Da ble 2510 nullet ut. Men nå står jeg med et udisponert resultat jeg ikke får bort - dette er jo ikke penger som hører til i 2018 i det hele tatt, og jeg skal ikke betale enda mer skatt på noe jeg allerede har betalt.
Alle forslag jeg finner går på at resultatet skal disponeres mot 2050, men det vil jo øke overskuddet mitt, og det kan da ikke være riktig når det ikke er snakk om reelle inntekter.
Hei
Saldo du evt har igjen på konto 2510 skal bokføres til 2050, dette påvirker ikke resultatet og skatteberegningen. Siden begge kontoene er i Balansen.
Det er resultat regnskapet som danner grunnlag for skatt.
Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen
Karenlyst allé 56
0277 Oslo, Norge
Copyright © 2019 Visma.com. All rights reserved.