avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn

Logg inn eller registrer en ny bruker for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

Highlighted
CONTRIBUTOR ***

eAccounting Skatt/Årsoppgjør Næringsoppgave 2

Hei.
Jeg har et spørsmål om "beregning av næringsinntekt" i næringsoppgave 2 for aksjeselskap.

Jeg har tillegsmodul skatt/årsoppgjør og programmet henter tall fra regnskapet 2016.

i post 0920 årsressultat/totalresultat henter eaccounting tall fra post 9200 årsressultat.

bruker fiktive regnskapstall for å illustrere spørsmålet.

la oss si at 9100 ordinært resultat før skatt er 100 000kr
post 8300 betalbar skatt (forventet skatt for 2016 ført som D 8300 og K 2500) 25 000kr
post 9200 årsresultat blir da 75 000kr som overføres til post 0920 som grunnlag for næringsinntekt.

Jeg har da et ressultat før skatt på post 9100 på 100 000kr men raporterer i post 0999, 75 000kr

Jeg mener at jeg da raporterer inn for lav inntekt.
Er det feil i systemet som gjør dette, eller er det meningen at man skal raportere inn årsressultat etter at man har trukket fra forventet skatt i år 2016?
Burde ikke 0920 hentet tall fra 9100 og ikke 9200 som er fratrukket forventet skatt 2016.

5 SVAR 5
Highlighted
CONTRIBUTOR ***

Re: eAccounting Skatt/Årsoppgjør Næringsoppgave 2

Ringte skatteetaten og fikk beskjed om at det skulle raporteres inn samme beløp på konto 8600 som 8300 for å utligne disse.
Da vil 9200 ha samme beløp som 9100 og det blir riktig ført mente han.
Kan noen svare på om dette blir riktig?
skal det gjøres føring på dette i eaccounting eller kun i skatteskjema?

Highlighted
CONTRIBUTOR ***

Trur han på skatteetaten ga meg feil svar på denne.
Har nå lest i veiledningen under post 0620 at sum skattekostnader fra eks. konto 8300 skal føres her, som vil sumere seg i post 0900 og som vil gi riktig beløp til post 0999.
Synes det er dumt at ikke skatteskjema gjør denne utfyllingen automatisk.

Highlighted

Hei! 

Dynamikken på næringsoppgaven side 4 er slik; 

Regnskapsmessig årsresultat ETTER skatt (post 9200) side 2 skal overføres til side 4 post 0920. Deretter gjøres tillegg / fradrag i næringsinntekten jf post 0900 / 0910. I sum tillegg i næringsinntekten skal skattekostnad fra side 2 post 8300/8320/8600/8620 inngå, ettersom skatt ikke er fradragsberettiget ved ligningen. 

Dersom du ønsker mer info om næringsoppgaven kan du lese rettledningen til denne her; 

http://www.skatteetaten.no/globalassets/Skjemaer/2016/RF-1168B.pdf

Lykke til!

Torfinn H. Lundblad
Highlighted
CONTRIBUTOR ***

Hei igjen.
Jeg fant ut av det til slutt, men jeg mener at når du legger inn "årets skatt" i eaccounting på konto 8300 så burde det være mulig å hente tall fra konto 8300, evt. 8320/8600/8620 inn i skattemodul under punkt 0620.
Jeg har lagt inn kontigenter som ikke er fradragsberettigede, og de har lagt seg inn automatisk under post 0611.
Hvorfor legger ikke tall fra 8300 seg inn på 0620?
Om det er noen som ikke følger med på dette, vil de raportere inn feil i skatteskjema.

Highlighted

Hei Andreas

Når det gjelder system spørsmål, må jeg be deg kontakte support, da de svarer på tekniske spørsmål om systemet.

Dette er et forum for spørsmål innen lover og regler i lønn og regnskap.

I utgangspunktet skal tallene komme inn i riktig poster i skatteskjemaene.

Med vennlig hilsen

Visma Mamut AS

Jørn Karlsen