Mine områder
Logg inn eller registrer en ny bruker

for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

Hjelp
HJR
CONTRIBUTOR *

eAccounting - føre kilometergodtgjørelse

av HJR

Hei.

Bruker eAccounting til et lite AS som bygges opp. 

Har ingen ansatte registrert i systemet, men jeg ønsker å ta ut kilometergodgjørelse for de reisene jeg foretar. Etter det jeg skjønner så må dette legges inn som lønnt ? Så jeg må legge inn meg som ansatt bare pga. dette ? 

Påløper det noen andre kostnader og mye mere adminstrativt (skjemaer) hvis jeg gjør dette ?

Hva er korrekt framgangsmåte ?

HJ

3 SVAR 3
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Det stemmer kilometer godtgjørelse må innrapporteres til skatteetaten via A-melding. 

Da må du opprette deg selv som ansatt og kjøre en lønnsutbetaling hver måned du utbetaler kilometer godtgjørelse. Da må du også sende a-melding hver måned selv om det ikke er noen utbetaling.

Hva mener du med andre kostnader, administrativ?

Er det parkering, bom og utgifter til mat, så skal det ikke rapporteres via lønn/a-melding.

Men tar du ut diett, så skal det utbetales og rapporteres på samme måte som kilometer godtgjørelse.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen

HJR
CONTRIBUTOR *

av HJR

Ok, men det virker da som om det blir administrativt mye mer jobb for relativt lite penger, så lønner seg vel da bare å avvente og ta denne kostnaden privat  ?

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Det blir mer jobb, men kilometer godtgjørelse er skattefritt hvis du bruker satsen kr. 3.50.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen