Mine områder
Hjelp
Anonymous
Ikke relevant

eiendeler

av Anonymous

Hei

Har kjøpt meg en ny tilhennger verdi 40000 kroner lurer på hvordan den skal føres ,

må vel legge den inn som eiendel. evnt hva eiendels kont skal den mot,

Har også fått en verktøys conteiner som eg ønsker og føre inn i systemet , har hatt en del vedlikehold utgifter på den 

5 SVAR 5
Jwillya
CHAMPION *

av Jwillya

Hei

Dersom tilhengeren har en verdi eks MVA på mer enn 15 000 og er med og vare i mer enn 3 år, kan eiendelen aktiveres (føres som eiendel).
Tilhengeren kan føres f.eks. mot konto 1249 andre transportmidler og avskrives på vanlig måte.

Det samme gjelder for verktøykonteineren, men her må du velge en annen konto.

Denne kan eksempelvis kan være kto 1200 Maskiner og anlegg dersom den ikke er mobil og 1249 dersom den er mobil (på hjul)

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

hva slags eiendelskonto skal tillhenger ligge under på føring eiendeler

evnt conteiner også

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Hvilken konto er eiendelen bokført på?

Jeg vil anbefale Personbiler, traktorer, maskiner o.l. (d)

hvis du går inn på Regnskap - Kontooppsett eiendeler, så ser du konto føringen på hver av disse. Og Personbiler, traktorer, maskiner o.l. (d) er satt opp mot konto 1230 Biler.

Konto oppsett eiendeler må være satt opp mot den kontoen eiendelen er bokført på, slik at avskrivningene går mot riktig eiendelskonto.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

eiendelen er ikke bokført enda

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Da bokfører du den på konto 1230 Biler

Så legger du inn eiendelskontering Personbiler, traktorer, maskiner o.l. (d)

Levetid vil jeg anbefale at du legger inn 5 år (samme som biler).

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen