Mine områder
Hjelp
Anonymous
Ikke relevant

feilføring mva

av Anonymous

Hei

Jeg holder på med årsavslutning. Jeg ser at det i balanserapporten under kortsiktig gjeld,

på 2710 inngående mva høy sats står at det ved periodens start var 8000,- endring på 5000,- og ved periodens slutt 13000,- Jeg er ikke mva pliktig og må ha gjort noe feil, både i fjor og i år. Hva kan jeg ha gjort feil og hvordan kan jeg rette dette?

5 SVAR 5
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

ei

Hvis du da går inn på konto 2710, så ser du bilagene som er ført med fradrag for mva.

Disse må da redigeres, og føres mot kostsandkonto.

Korrigeringen for 2018, må nå bokføres i 2019, selv om det er bilag for 2018. Siden 2018, er lukket og avsluttet.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei igjen

"Korrigeringen for 2018, må nå bokføres i 2019, selv om det er bilag for 2018. Siden 2018, er lukket og avsluttet."

Hvordan gjør jeg det sånn helt konkret?

Kan jeg opprette et nytt bilag hvor jeg får nullet ut hele beløpet som står på inngående saldo på 2710?

Hvilke kontoer skal jeg bruke?

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Ja du kan føre det i 2019.

Hvilken mot konto, da må du sjekke bilaget i 2018, hvor du førte kostnaden, så bruker du samme konto

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Var visst ikke så lett det her, jeg har rotet det skikkelig til..

Det er dessverre ikke bare ett bilag, så kostnadene er ført på ulike kontoer for hvert bilag. Den inngående saldoen i 2019 stammer fra flere feilføringer over flere år. Da kan jeg vel ikke bruke løsningen du foreslo? Siden kostnadene er ført på forskjellige steder.

Kan jeg låse opp de forrigegående regnskapsårene og korrigere bilag for bilag?

Eller er det noen annen og lettere måte å gjøre det på? 

Det er første gang jeg leverer næringsoppgave, i tilfelle det skulle ha noe å si i denne sammenhengen, med retting av feil tilbake i tid mener jeg.

Godkjent løsning
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Hvis du endrer på regnskapet for 2018, må du sende inn ny skattemelding og Næringsoppgave mm.

Jeg vet ikke hvor stort beløpet er, men du kan føre det over å en annen kostnadskonto. eks 6800 Kontorrekvisita

Med vennlig hilsen
Jørn Karlsen