avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn eller registrer en ny bruker

for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

sissel isager
CONTRIBUTOR ***

feriepenger

av sissel isager

Hei Jørn!

Skal utbetale feriepenger fra 2016 og da brukte vi en annen regnskapfører og program. Hvordan kan jeg da føre utbetalingen nå når jeg bruker Visma eAccounting??

Mvh

Sissel

8 SVAR 8
Godkjent løsning
Jørn Karlsen
VISMA

av Jørn Karlsen

Hei Sissel

Bare hyggelig.

Lykke til.

Med vennlig hilsen

Visma Mamut AS

Jørn Karlsen

sissel isager
CONTRIBUTOR ***

av sissel isager

ok...takk for svar:-)

Godkjent løsning
Jørn Karlsen
VISMA

av Jørn Karlsen

Hei Sissel

Du skal gjennomføre utbetaling av feriepenger, og trekke for full ferie.

Det er ikke lov til å utbetale for ferie som ikke er avviklet. og det som da er tilgode av feriedager overf. til neste år.

Arbeidsgiver har også en plikt til å påse at arbeidstakere tar ut ferie i ferieåret, minimun 3 uker. Dette er viktig og passe på. Da det kan skape problmer hvis en anstt blir sykmeldt osv.

Med vennlig hilsen

Visma Mamut AS

Jørn Karlsen

sissel isager
CONTRIBUTOR ***

av sissel isager

Hei igjen:-)

Hvordan blir det da viss han da ikke tar ut ferie??

Mvh

Sissel

Godkjent løsning
sissel isager
CONTRIBUTOR ***

av sissel isager

Takk for svar:-)

Godkjent løsning
Jørn Karlsen
VISMA

av Jørn Karlsen

Hei Sissel

Reglene for feriepenge utbetaling er strenge, skal du utbetale feriepenger nå skal du også gjennomføre ferie trekk. slik at han har ferie med lønn når han senere avvikler ferie.

I loven står det at feriepenger ikke skal utbetales før hovedferien avvikles eller i juni måned.

Så anbefaler deg å utbetale mnd. lønn, feriepenger og gjennomføre ferietrekk den mnd. du utbetaler feriepengene.

Med vennlig hilsen

Visma Mamut AS

Jørn Karlsen

sissel isager
CONTRIBUTOR ***

av sissel isager

hei.

Dette er til eigar og daglig leder av selskapet. Han skal ikke ha ferie no. Kan jeg da bare betale ut feriepenger han har tilgode fra i fjor i tillegg til lønnuten at det blir feil?

Mvh

Sissel

Godkjent løsning
Jørn Karlsen
VISMA

av Jørn Karlsen

Hei Sissel

Du har sikkert en feriepengeliste fra 2016. Feriepenger opptjent fra 2016, som skal utbetales i 2017, må du legge inn som hittilverdier. Da går du til lønnsslipp og i steder for vanlig lønn velger du inngående saldo.

Når feriepengene skal utbetales, så er det nye regler fra 2017 på de som har månedslønn)

Du skal utbetale vanlig månedslønn, legge inn Feriepenger fjorår og trekke ferietrekk på Ferietrekk(trekk i lønn for ferie)

Her kan du velge om du trekker 30/26 av mnd lønnen etter ferieloven eller om du trekker samme beløpet som månedslønnen.

For spørsmål vedr. eAccounitng må jeg be deg kontakte support, da de svarer på systemspørsmål. Siden dette er et faglig forum, for spørsmål innen lover og regner i lønn og regnskap.

Lykke til.

Med vennlig hilsen

Visma Mamut AS

Jørn Karlsen