avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn eller registrer en ny bruker

for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

Amatør
PARTNER

forskjell om jeg betaler forsikring selv

av Amatør

Hei. Eneste ansatt i eget AS. Firma går med underskudd så det betaler ikke skatt.

Spørsmål; Jeg har en sykeforsikring i IF som firmaet har betalt hvert år. Jeg har da måtte huske å føre det beløpet på a-melding for det skal trekkes skatt, og det har vært litt surrete.

Er det ikke egentlig like greit at jeg betaler denne fra min private konto og ikke blander firmaet eller skattemyndighetene med det? Det er jo ikke noe mva-fradrag og skattemessig blir jeg jo trukket?

1 SVAR 1
Godkjent løsning
Jørn Karlsen
VISMA

av Jørn Karlsen

Hei

Du kan betale dette privat, det er greit for skatteetaten.

Men fører du det i firmaet, så får du dette som skattefradrag på firma. Selv om du går med underskudd, så vil du få tidligere år med underskudd som fradrag før du beregner skatt ved fremtidig overskudd.

Og som du sier betales denne forsikringen av firmaet så må du legge inn beløpet på lønn på lønnsart Forsikring (skattepliktig del) Som er ganske enkelt.  Da mp firmaet betale Arbeidsgiveravgift av dette beløpet.

Så du må gjøre en vurdering hva du ønsker.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen