for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.
for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.
Hei.
I et enkeltperson foretak, hvordan skal man da føre forskuddsskatt man betaler?
Og hvordan fører jeg for å nulle denne ut ved for eksempel års slutt?
Jeg har sett at det er litt forskjellig hva som står rund forbi om dette skal føres eller ikke når det er et enkeltperson foretak eller om man skal regne det som privat uttak.
Har egen skattekonto jeg betaler forskuddsskatt fra.
Jarle.
Hei
Forhåndsskatt fører du på konto 2540 Forhåndsskatt, Så føres du skatteoppgjøret mot denne kontoen når du mottar skatteoppgjøret,
Denne kontoen nulles u mot konto 2050 Ved årsoppgjøret. Slik at denne kontoen stemmer med ha du har innbetalt på forhåndsskatt for 2019.
Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂
Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen
Jeg har til nå ført forskuddsskatt på konto 2070.
Hva er best mulig måte å rette dette opp i da?
Dersom man får igjen for eksempel 5000 på skatten, hva blir riktig føring av dette?
Å dersom det står 10 000 man har betalt totalt for eksempel, hva blir riktig føring av di siste 5000?
Hei
Hvis du har et ENK og sitter igjen med en saldo på skattekontoene, kan denne overføres til konto 2050 Annen egenkapital.
Eller vente til årsoppgjøret å foreta denne bokføringen da.
Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂
Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen
Blir det riktig dersom jeg først lager et bilag med det man evt får igjen på skatten?
Eks
Kredit 5000 på konto 2070?
Hva blir da motkonto?
Dersom det da er 5000 igjen på konto 2070, så fører jeg kredit 5000 på konto 2070 og debet 5000 på konto 2050?
Hei
Hvis du har fått igjen på skatten blir det riktig dersom du fører slik siden du har ENK:
Kredit 2070 Forskuddsskatt kr 5.000,-
Debet 1920 Bankinnskudd
Så kan du føre
Debet 2070 kr. 5.000,-
Kredit 2050 Annen egenkapital
Evt kan du utbetale beløpet til deg selv:
Debet 2070 kr. 5.000,-
Kredit 1920 Bankinnskudd
Med vennlig hilsen
Visma Mamut AS
Jørn Karlsen
Karenlyst allé 56
0277 Oslo, Norge
Copyright © 2019 Visma.com. All rights reserved.