avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn eller registrer en ny bruker

for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

Mariannw
CONTRIBUTOR ***

kan man bokføre varekostnad mot kundefordring?

av Mariannw

Hei,

Jeg hjelper min niese med å gå igjennom regnskapet for 2020 som hennes snart ex-regnskapsfører har ført. Hun har et AS.

Personlig så har jeg aldri sett større rot enn det hun har fått tilbake. Det går ikke an å følge en eneste transaksjon fra begynnelse til slutt. Men vi har fått beskjed om at han skriver timer hvis han må svare på spørsmål, så derfor rådfører jeg meg her først.

Han bokfører alt som eier enten kjøper inn til firmaet (for så å bli refundert) og alt hun tar ut av varer (for så å betale) på konto 1500 kundefordringer. Enten som pluss eller minus. For eksempel:

D4000 - innkjøp varelager

D2710 - mva

K1500 samlekonto debitor

Jeg forstår ikke denne føringen i det hele tatt.

Et annet eksempel, hun har lagt ut for konvolutter:

D1500

K1920

Her kan jeg ikke finne noen føringer på konto 6800 som ligner denne i beløp. Finner ikke beløpet igjen noen steder faktisk. Kun her.

Alle disse beløpene blir stående igjen som åpne poster på konto 1500 selv om de er blitt betalt/refundert fordi han har ikke knyttet opp betalingen med 1500. 

Så den 31.12 førte han differansen på alle disse eierpostene slik:

D1500

K2910 - gjeld til eier

(den posteringen forstår jeg i alle fall ikke)

Jeg påpekte at alt var oppgjort og firmaet hadde ingen gjeld til eier. Da korrigerte han:

D2910

K4000

Jeg sitter her og klør meg i hodet og forstår ikke dette. Er det virkelig akseptabelt å føre en kostand/gjeld mot en kundefordring. Og er det ok for ham å ta seg betalt for å forklare hva han har gjort. Eventuelt å rette opp (hvis dere er enige i at dette må rettes)?

takknemlig for råd her!!!

hilsen Mariann

3 SVAR 3
Godkjent løsning
Jørn Karlsen
VISMA

av Jørn Karlsen

Hei

Dette er en rar måte å føre regnskapet på og ikke helt i tråd med regnskapsregler eller god regnskapsskikk.

Hvis dette er et autorisert regnskapsfirma, kan jeg ikke anbefale annet en forbrukerrådet eller kontakte en advokat dessverre.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen

Mariannw
CONTRIBUTOR ***

av Mariannw

Han har tittel Autorisert Regnskapsfører og jobber for et autorisert firma. Jeg har gått videre med det til sjefen hans. Ville bare høre om du var enig med meg ang. kontobruken hans. Så får vi se hva som skjer. Takk for hjelpen!

av Jørn Karlsen

Hei

Bare hyggelig. ønsker deg lykke til.

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen